Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV93-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.02.2023 - 05.03.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 09.04.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Nisula
- Hoitotyö Luennoitsija
- Maria Heiskanen
Vastuuhenkilö
Maria Heiskanen
Ryhmät
-
21SH1CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
- osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
- osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
- osaa arvioida potilaan hoidon tarpeen perusteella hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
- osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perusterveydenhuollossa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoitoa näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa
- osaa toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
- osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan
- tietää tavallisimmat psykiatriset sairaudet sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Sisältö (OJ)
- mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä
- mielenterveys- ja päihdehoitotyö ja niissä käytettävät keskeisimmät hoitomenetelmät perusterveydenhuollossa
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeiset lait ja asetukset
- hoidollinen vuorovaikutus eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
- kuntouttava työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- ennakoiva vuorovaikutus uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
- oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
- psykofarmakologia
- psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan, huomioiden tämän perheen ja verkoston
- tietää keskeiset psyykkisten häiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät
Aika ja paikka
6.3.-9.4.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1 hoitotyö: Tentti viikoilla xx Examissa
Osa 3 psykiatria: Tentti Moodlessa kotitenttinä
Osa 4 psykofarmakologia: Tentti kurssin toteutusajan puitteissa Moodlessa.
Lisäksi hoitotyön osuuteen kuuluu ravitsemus-kurssi Moodlessa sekä siitä suoritettava Moodletentti kurssin toteutusajan puitteissa.
Osasuoritusten uusintatenttien ajankohdat määrittyvät myöhemmin Moodle-alustalla samoin kuin hoitotyön tentin uusinta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 hoitotyö: Tentti, joka arvioidaan numeraalisesti
Osa 2 pienryhmätyöskentely: Osallistuminen ja kirjallinen työ, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty.
Osa 3 psykiatria: Tentti, joka arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Osa 4: psykofarmakologia Moodletentti, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tehtävät itsenäisesti/pareittain/ryhmissä, moodletentit.
Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
Oppimateriaalit
Osa 1: Hoitotyö
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö s. 65-101 ja 139-298
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2018. Päihdehoitotyö s. 131-162 ja 191-415
Osa 3: Psykiatria
Lepola, U., Koponen H., Leinonen E., Isohanni, M., Joukamaa M. & Hakola P. 2002. Psykiatria. Helsinki: WSOY.
Osa 4: Psykofarmakologia
Huttunen, M.O. 2017: Lääkkeet mielen hoidossa. Duodecim. Saatavissa e-kirjana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: Kokonaistuntimäärä on 108 tuntia, joka sisältää sekä lähiopetuksen että itsenäisen työskentelyn.
Osa 2 Ohjattu itsenäinen työskentely. Kokonaistuntimäärä 27 tuntia, joka sisältää ohjatun ja itsenäisen työskentelyn. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3 Psykiatria: kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joka sisältää sekä lähiopetuksen että itsenäisen työskentelyn.
Osa 4 Psykofarmakologia: itsenäistä työskentelyä 27 h, lääketiedontesti Moodlessa.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op.
- Mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
Osa 2 Ohjattu itsenäinen työskentely 1 op.
- Pienryhmätyöskentely
Osa 3 Psykiatria 1 op.
- Psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Osa 4 Psykofarmakologia.
- Moodletentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
PAKOLLISET LÄSNÄOLOT: Orientaatiotunti, kokemusasiantuntijan luento, pienryhmätyöskentely, hoitosuunnitelma-tehtävän keskustelu Moodlessa, tentit.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää osaamista.
Osa 2
Opiskelija ei osallistu pienryhmän ohjattuun työskentelyyn
Opiskelija ei palauta kirjallisia töitä tai ne ovat puutteelliset
Osa 3
Opiskelija ei saavuta tentissä hyväksyttyä suoritusta
Osa 4
Opiskelija ei saavuta lääkehoidon verkkotestissä hyväksytyn suorituksen pisterajaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Opiskelija tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
Opiskelija tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
Opiskelija tietää mitä tarkoitetaan motivoivalla lähestymistavalla
Opiskelija tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
Opiskelija tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Opiskelija osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
Opiskelija osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
Opiskelija osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä sisältää alemman osaamisen lisäksi:
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Opiskelija osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan, huomioiden tämän perheen ja verkoston