Strukturoitu tiedonhankinta (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FP26-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 04.01.2023
Ajoitus
11.01.2023 - 19.02.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 49
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Markkanen
- Päivi Lukin
Ryhmät
-
22SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia ja hoitoketjuja
- osaa tunnistaa, arvioida ja käyttää oman alansa tiedonlähteitä suunnitelmallisesti
Sisältö (OJ)
- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä
Aika ja paikka
11.1. Orientaatio 100% läsnäolo: lähiopetus / Ulla Markkanen
12.1. Lähipetus / UM
17.1. Kirjaston tiedonhankinta-asiantuntijan tunnit 100% läsnäolo: lähiopetus / Päivi Lukin
1.2. Lähipetus / UM
6.2. Lähiopetus / UM
vk 6-7/ 2023 Examtentti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Examtentti viikolla 6-7/2022; uusinnat vk 11 ja vk 15 / 2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti Examissa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus lähiopetuksena 14 h + orientaatio: tämä sisältää pienryhmissä tehtävän tehtävän
Itsenäinen opiskelu 40 h sisältäen examtentin
Oppimateriaalit
Kirjaston tiedonhankinnan materiaalit https://libguides.tuni.fi/tiedonhaun-opas, https://libguides.tuni.fi/systemaattinen-tiedonhaku
Oman tieteenalan tietokannat ja muut lähteet https://libguides.tuni.fi/terveystieteet
Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden eettiset suositukset https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
TENK hyvä tieteellinen käytäntö https://tenk.fi/fi/tiedevilppi/hyva-tieteellinen-kaytanto-htk
Hotus näyttöön perustuva toiminta https://www.hotus.fi/
Muu mahdollinen materiaali opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus lähiopetuksena 14 h lukujärjestyksen mukaisesti: näillä tunneilla työstetään hyväksyttäväksi suoritettava pienryhmätehtävä. Pienryhmätehtävän ryhmäjako ja tehtävänanto toteutuu orientaatiotunnilla.
Itsenäinen opiskelu ja examtentti vk 6-7/ 2023: yht. 40h
Sisällön jaksotus
11.1. Orientaatio
12.1. Tieteellinen tieto; Strukturoitu tiedonhankinta: Tiedonhaku
17.1. Kirjaston tiedonhankinnan opetus, ennakkotehtävät Moodlessa. Opiskelija saa orientaatiossa tarkemmat tiedot ennakkotehtävistä ja etäopetuksen linkistä
1.2. Hyvä tieteellinen käytäntö; Strukturoitu tiedonhankinta -pienryhmätehtävän workshop
6.2. Näyttöön perustuvan toiminta sosiaali- ja terveydenhuollossa; Strukturoitu tiedonhankinta -pienryhmätehtävän workshop
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Katso ahotoinnin ohjeet ja ota tarvittaessa yhteyttä opettajaan ennen opintojakson alkamista
ulla.markkanen@tuni.fi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
- Mikäli pienryhmätehtävän palautus tai osallistuminen kirjaston tietoasiantuntijan luennolle puuttuu, opiskelija ei saa toteutuksesta suoritusta. Pienryhmätehtävä tulee palauttaa sovitussa aikataulussa. Kirjaston tietoasiantuntijan luento tulee korvata toisessa toteutuksessa.
-Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotuntiin mennessä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opisklija
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä