Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FP26-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

10.04.2023 - 04.06.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuula-Maria Rintala
  • Päivi Lukin

Ryhmät

  • 22SH1C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH1C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia ja hoitoketjuja
- osaa tunnistaa, arvioida ja käyttää oman alansa tiedonlähteitä suunnitelmallisesti

Sisältö (OJ)

- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä

Aika ja paikka

täydentyy orientaatiotuntiin mennessä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Examtentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti Examissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus lähi- ja etäopetuksena 14 h + orientaatio: tämä sisältää pienryhmissä suoritettavan tehtävän
Itsenäinen opiskelu 40 h sisältäen examtentin

Oppimateriaalit

Kirjaston tiedonhankinnan materiaalit https://libguides.tuni.fi/tiedonhaun-opas
Oman tieteenalan tietokannat ja muut lähteet https://libguides.tuni.fi/terveystieteet
Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden eettiset suositukset https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
TENK hyvä tieteellinen käytäntö https://tenk.fi/fi/tiedevilppi/hyva-tieteellinen-kaytanto-htk
Hotus näyttöön perustuva toiminta https://www.hotus.fi/
Muu mahdollinen materiaali opintojakson Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus lähi- ja etäopetuksena 14 h lukujärjestyksen mukaisesti: näillä tunneilla työstetään hyväksyttäväksi suoritettava pienryhmätehtävä. Pienryhmätehtävän ryhmäjako ja tehtävänanto toteutuu orientaatiotunnilla.
Itsenäinen opiskelu ja examtentti yhteensä 40h

Sisällön jaksotus

Orientaatio 100% läsnäolo
Tiedonhankinta ja tieteellinen tieto / Lähiopetus
Kirjaston tiedonhankinnan opetus, ennakkotehtävät Moodlessa. Opiskelijalle saa orientaatiossa tarkemmat tiedot ennakkotehtävistä ja etäopetuksen linkistä 100% läsnäolo / Etäopetus
Tiedonhankinta ja hyvä tieteellinen käytäntö / Lähi- tai etäopetus: sovitaan orientaatiossa
Tiedonhankinta, Näyttöön perustuvan toiminta sosiaali- ja terveydenhuollossa / Lähi- tai etäopetus: sovitaan orientaatiossa
Examtentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Katso ahotoinnin ohjeet ja ota tarvittaessa yhteyttä opettajaan ennen opintojakson alkamista
ulla.markkanen@tuni.fi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotuntiin mennessä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opisklija
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä