Lasten ja nuorten hoitotyö sekä vammaisten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN24-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2023 - 09.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 13.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 42
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Markkanen
- Sanna Eironen
- Lasse Tervajärvi
Vastuuhenkilö
Sanna Eironen
Ryhmät
-
22SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH1B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet ja osaa soveltaa niitä hoitotyössä
- osaa toimia eettisesti lasten hoitotyön periaatteiden mukaisesti yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten sekä heidän läheistensä kanssa käyttäen erilaisia kommunikointitapoja
- osaa tukea terveen, sairaan ja vammaisen lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjauksessa
- osaa toimia hätätilanteissa ja lapsen elvytyksessä tilannetietoisesti
- osaa turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
- osaa soveltaa tietojaan vammaisuudesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyötä sekä tukea toimintakykyä
Sisältö (OJ)
- lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen, nuoren ja perheen hoitoprosessi
- lapsen ja perheen ohjausmenetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
- lapsen ja nuoren sairauden ja vammaisuuden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
- lapsen elintoimintojen tarkkailu
- eri-ikäisen lapsen peruselvytys
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoitotyö
- lapsen kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit ja geenitiedon vaikutus lapsen ja perheen ohjauksessa
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut laskimonsisäinen nestehoito ja verensiirto toteutukselle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
- tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja tunnistaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa ja leikin merkityksen lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
- tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden ohjauksessa
- tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia
- tunnistaa geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia ohjatusti lapsen elvytyksessä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät tavallisimmat toimenpiteet ja menetelmät
- tunnistaa kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
- tietää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- tietää omat vuorovaikutustaitonsa ja ymmärtää leikin merkityksen lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristössä sekä on valmis kehittämään niitä
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita sekä tietää perheen tukemismuodot
- ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä ja osaa soveltaa niitä ohjauksessa
- osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheiden ohjauksessa
- tietää lasten ja nuorten keskeisimmät sairaudet ja osaa soveltaa toteuttaessaan hoitotyötä tietojaan
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- osaa toimia lapsen hätätilanteissa ja elvytyksessä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja lasten lääke- ja nestehoidon perusteista
- tietää ja osaa soveltaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettäviä tavallisimpia toimenpiteitä ja menetelmiä
- tietää ja osaa soveltaa kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita ja tukea toimintakykyä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet ja osaa perustellusti soveltaa niitä hoitotyössä
- tietää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen ja osaa monipuolisesti soveltaa niitä moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja osaa kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan ja osaa soveltaa leikkiä lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristöissä sekä on valmis kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja
- osaa arvioida ja tukea eri-ikäisen lapsen kasvua, kehitystä ja hoitamista sekä tietää ja osaa käyttää perheen tukemismuotoja
- ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä ja - osaa soveltaa niitä ohjauksessa monipuolisesti
- osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheiden ohjauksessa yksilö- ja perhekeskeisesti
- osaa toteuttaessaan hoitotyötä soveltaa laaja-alaisesti tietojaan lasten ja nuorten sairauksista
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- osaa toimia lapsen hätätilanteissa ja elvytyksessä tilannetietoisesti
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tietää ja osaa soveltaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettäviä toimenpiteitä ja menetelmiä
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita ja tukea toimintakykyä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osan 1 (Lasten ja nuorten hoitotyö 3 op) ja osan 3 (Lääkelasku) yhteinen tentti on examissa vk 48 /2023
1. uusinta viikko 2/2024 Examissa.
2. uusinta viikkoa 6/2024 Examissa.
Tentti on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella potilasturvallisuus vaarantuu oleellisesti, esim. lapsi menehtyisi väärän lääkityksen tai ohjeistuksen myötä.
Korotuskoe viikko 6/2024 Examissa. Jos haluat osallistua korotuskokeeseen, ota yhteys vk 2/2024 mennessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse. HUOM! Korotuskokeeseen sisältyy kaikki opintojakson osat eli vain yhtä opintojakson osaa ei voi korottaa.
Lisäksi toteutukseen kuuluu kaksi välitenttiä, jotka tulee olla suoritettuna ennen varsinaista tenttiä. Ravitsemuksen Moodletentti tehdään lukujärjestykseen merkityllä ravitsemuksen oppitunnilla ja Lapsen kasvu ja kehitys -tentti tehdään itsenäisesti .Tentin voi uusi kaksi kertaa kyseisenä aikana, mikäli se ei ensimmäisellä kerralla ole läpi (läpipääsyn raja 15/ 20 pistettä).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut välitentit
Osa 2 Vammaisten hoitotyö
-Hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen seminaariin ja mindmap
Osa 3 Lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Orientoiva harjoittelu
-Hyväksytty / hylätty. 100% osallistuminen tunneille, aktiivinen osallistuminen opetukseen, perehtyminen ennakkomateriaaliin ja ennakkotehtävän tekeminen.
Osa 5 Orientoiva harjoittelu, simulaatiot
-Hyväksytty/hylätty. 100% osallistuminen tunneille, aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Teoria-opetus:lähiopetuksena koululla,verkko-oppiminen, pienryhmätyöskentely (orientoiva harjoittelu) Taitokeskuksella (läsnäolovelvollinen), yhteistoiminnallinen oppiminen, seminaari (läsnäolovelvollinen)
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019: soveltuvin osin, jotka ilmoitetaan orientaatiotunnilla
2.Kela:n internetsivut: Jos lapsi sairastuu ja Alle 16-vuotiaan vammaistuki
3.Hoitosuositukset: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen - ja Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus.
4. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys): soveltuvin osin
5.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lasten ja nuorten hoitotyö 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Läsnäolovelvollisuus on orientaatiotunnilla ( etänä 2h) ja orientoivan harjoittelun tunneilla Taitokeskuksessa (8 h; Orientoiva harjoittelu ja Orientoiva harjoittelu, simulaatiot)
Ainoastaan orientaatiotuntiin on mahdollisuus osallistua etänä, linkki tästä tulee myöhemmin lukujärjestykseen. Orientoivan harjoittelun pienryhmäjako tehdään orientaatiotunnilla.
Vammaisen hoitotyö 1 op: kokonaistuntimäärä 27 h , joka sisältää 2 h luento-opetusta ja 4 h läsnäolopakollista seminaaria sekä 21 tuntia itsenäistä opiskelua. Seminaariin osallistumisen edellytyksenä on ennakkotehtävän tekeminen edeltävästi tehtävänannon mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö 3 op
Osa 2 Vammaisten hoitotyö 1 op
Osa 3 Lääkelasku 0 op
Osa 4 Orientoiva harjoittelu 0 op
Osa 5 Orientoiva harjoittelu, simulaatiot 1 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma päivittyy opintojakson alkuun mennessä, muutokset mahdollisia!
Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle. Läsnäoloa orientaatiossa edellytetään, vaikka olisi suorittanut jo aiemmin osan toteutuksesta.
Opetukseen valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.
Ennen Taitokeskuksella pidettäviä orientoivan harjoittelun tunteja tulee perehtyä Lasten ja nuorten taitopaja -materiaaliin moodlessa, linkki: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8301 ja suorittaa Lasten hätätilanteet ja elvytys-verkkokurssi.