Lasten ensihoidon syventävä osaaminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EX54-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.07.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 12.11.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lasse Tervajärvi
Vastuuhenkilö
Lasse Tervajärvi
Ryhmät
-
20EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma 20EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia sairaalan ulkopuolella akuutisti sairaan lapsen ja hänen perheensä kanssa
- hallitsee keskeiset ensihoitotoimenpiteet ja osaa henkeä pelastavan lasten ensihoidon
- osaa tutkia eri-ikäisen lapsen ja tulkita hänellä esiintyviä oireita
- syventää tietoja lasten neste- ja lääkehoidosta sairaalan ulkopuolella
- osaa tukea perhettä lapsen kuoleman yhteydessä
- osaa soveltaa lasten ja perheiden ensihoitotyössä hoitotyön eettisiä periaatteita ja hyödyntää tutkimustietoa
Sisältö (OJ)
- lasten ensihoidon erityispiirteet
- eri-ikäisten lasten tutkiminen ja oireiden selvittely
- lasten lääke- ja nestehoidon periaatteet
- lapsen tutkiminen sairaalan ulkopuolella
- lapsen kivun hoito sairaalan ulkopuolella
- lapsen hengitysvaikeudet
- lapsen elvytys
- lasten vakavat infektiot
- lapsen akuutit vatsakivut
- lapsi vammapotilaana (aivo, selkäranka, vatsa)
- lasten myrkytykset
- lapseen kohdistunut väkivalta
- lapsen kouristuskohtaukset
- nestevajauksesta kärsivän lapsen ensihoito (iv, io, nml)
- anafylaksian hoito
- akuuttien tilanteiden simulaatiot
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensihoidon syventävien opintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä ensihoidon perusosaamisen opinnot kokonaisuudessaan sekä anatomian ja fysiologian opinnot. Lisäksi tulee olla suoritettuna lasten ja nuorten hoitotyön opinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä ymmärtää lasten ensihoidon erityispiirteet
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ensihoidon toimintatavaksi akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen ensihoidossa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää lasten ja nuorten ensihoidon erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ensihoidossa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa kuvata valitsemansa hoitolinjat ja perustelee valintansa
- ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen ensihoidossa
- ymmärtää ohjauksen merkityksen eri tilanteissa ensihoidossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lastenhoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa perustella hoidon valinnat ensihoitotilanteissa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja osaa toteuttaa neste- ja lääkehoitoa ensihoidossa
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita erilaisissa tilanteissa, eri-ikäisten lasten kanssa
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasta ja perhettä
Aika ja paikka
Lähiopetus /TAMK ja Taitokeskus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti / tehtävä sovitaan info-tunnilla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät ja simulaatio.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan luentojen alettua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija työaika 54 tuntia. Lähiopetusta 24 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Simulaatiot yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä ymmärtää lasten ensihoidon erityispiirteet
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ensihoidon toimintatavaksi akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen ensihoidossa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ymmärtää lasten ja nuorten ensihoidon erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ensihoidossa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa kuvata valitsemansa hoitolinjat ja perustelee valintansa
- ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen ensihoidossa
- ymmärtää ohjauksen merkityksen eri tilanteissa ensihoidossa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lastenhoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa perustella hoidon valinnat ensihoitotilanteissa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja osaa toteuttaa neste- ja lääkehoitoa ensihoidossa
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita erilaisissa tilanteissa, eri-ikäisten lasten kanssa
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasta ja perhettä