Siirry suoraan sisältöön

Lasten ensihoidon syventävä osaaminen (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EX54-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.07.2023 - 20.08.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 12.11.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Lasse Tervajärvi

Vastuuhenkilö

Lasse Tervajärvi

Ryhmät

  • 20EH
    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma 20EH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia sairaalan ulkopuolella akuutisti sairaan lapsen ja hänen perheensä kanssa
- hallitsee keskeiset ensihoitotoimenpiteet ja osaa henkeä pelastavan lasten ensihoidon
- osaa tutkia eri-ikäisen lapsen ja tulkita hänellä esiintyviä oireita
- syventää tietoja lasten neste- ja lääkehoidosta sairaalan ulkopuolella
- osaa tukea perhettä lapsen kuoleman yhteydessä
- osaa soveltaa lasten ja perheiden ensihoitotyössä hoitotyön eettisiä periaatteita ja hyödyntää tutkimustietoa

Sisältö (OJ)

- lasten ensihoidon erityispiirteet
- eri-ikäisten lasten tutkiminen ja oireiden selvittely
- lasten lääke- ja nestehoidon periaatteet
- lapsen tutkiminen sairaalan ulkopuolella
- lapsen kivun hoito sairaalan ulkopuolella
- lapsen hengitysvaikeudet
- lapsen elvytys
- lasten vakavat infektiot
- lapsen akuutit vatsakivut
- lapsi vammapotilaana (aivo, selkäranka, vatsa)
- lasten myrkytykset
- lapseen kohdistunut väkivalta
- lapsen kouristuskohtaukset
- nestevajauksesta kärsivän lapsen ensihoito (iv, io, nml)
- anafylaksian hoito
- akuuttien tilanteiden simulaatiot

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensihoidon syventävien opintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä ensihoidon perusosaamisen opinnot kokonaisuudessaan sekä anatomian ja fysiologian opinnot. Lisäksi tulee olla suoritettuna lasten ja nuorten hoitotyön opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä ymmärtää lasten ensihoidon erityispiirteet
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ensihoidon toimintatavaksi akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen ensihoidossa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää lasten ja nuorten ensihoidon erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ensihoidossa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa kuvata valitsemansa hoitolinjat ja perustelee valintansa
- ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen ensihoidossa
- ymmärtää ohjauksen merkityksen eri tilanteissa ensihoidossa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

The student
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lastenhoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa perustella hoidon valinnat ensihoitotilanteissa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja osaa toteuttaa neste- ja lääkehoitoa ensihoidossa
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita erilaisissa tilanteissa, eri-ikäisten lasten kanssa
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasta ja perhettä

Aika ja paikka

Lähiopetus /TAMK ja Taitokeskus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti / tehtävä sovitaan info-tunnilla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät ja simulaatio.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan luentojen alettua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija työaika 54 tuntia. Lähiopetusta 24 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Simulaatiot yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä ymmärtää lasten ensihoidon erityispiirteet
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ensihoidon toimintatavaksi akuuteissa tilanteissa
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen ensihoidossa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ymmärtää lasten ja nuorten ensihoidon erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ensihoidossa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa kuvata valitsemansa hoitolinjat ja perustelee valintansa
- ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen ensihoidossa
- ymmärtää ohjauksen merkityksen eri tilanteissa ensihoidossa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lastenhoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset akuuteissa tilanteissa ja osaa perustella hoidon valinnat ensihoitotilanteissa
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja osaa toteuttaa neste- ja lääkehoitoa ensihoidossa
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita erilaisissa tilanteissa, eri-ikäisten lasten kanssa
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasta ja perhettä