Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.05.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Turtiainen
  • Ilona Jylhäsalo
  • Päivi Suominen-Tontti
  • Johanna Granlund

Vastuuhenkilö

Ilona Jylhäsalo

Ryhmät

  • 23SH1CL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH1CL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Orientaatiotunnilla, kirjoitusviestinnän opetuksessa sekä seminaarissa läsnäolovelvoite!

Luennoilla kuuntelu korreloi usein hyvän arvosanan kanssa joten tätä suositellaan lämpimästi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan kuvatun ohjaustilannevideon sekä ryhmässä kirjoitetun raportin perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö: 0-5, ohjaustilanteen videointi ja kirjallinen raportti.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty.

Uusinta 1: täydentävä video ja/tai raportti
uuisnta 2: täydentävä video ja/tai raportti

Mikäli näiden jälkeen työ ei ole arvosanan 1 arvoinen, tulee osallistua uudelle toeutukselle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 h = 81 h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Ohjausraportti sekä ohjausvideon esittäminen.
(Ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti. Kirjoittamisen tukena on äidinkielen opettaja eli tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).

Osa 2: Kirjoitusviestinnän paja.
(Kirjoitusviestinnän pajan kesto 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella).

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.