Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen anatomia ja fysiologia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7R00DV11-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 26

Koulutus

  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pori RASA
  • Tiina Ketola

Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät

  • 23RHP
    Röntgenhoitajat Kevät 2023, yht.työ SAMKin ja Sata-Digin kanssa

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
-tietää ihmiselimistön rakenteen
-tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, sen merkityksen ja osaa soveltaa tietojaan ammattialallaan

Sisältö (OJ)

-anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
-sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö
-sisäelimet, hormoni- ja lisääntymistoiminto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa nimetä ihmiselimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
-osaa luetella ihmiselimistön rakenteita
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa nimetä ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää fysiologian termejä
-osaa kuvailla ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa nimetä pääsääntöisesti kaikki ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää monipuolisesti fysiologian termejä
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1 EXAMissa vk 5 (30.1.-3.2.2023),
Osa 2 EXAMissa vko 9 (27.2. -3.3.2023)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
ANATOMIAN opiskeluun suosittelen: Gilroy’s Atlas of Anatomy 3rd edition.

Lisätietoja opiskelijoille

SISÄLLÖT JA SISÄLTÖKOHTAISET TAVOITTEET:
OSA 1
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
OSA 2
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.