Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN26-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.12.2022 - 01.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 04.06.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heidi Valtatie
- Jussi Savolainen
- Eija Piikkilä
Vastuuhenkilö
Jussi Savolainen
Ryhmät
-
21EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma 21EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
- osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
- osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
- osaa arvioida potilaan hoidon tarpeen perusteella hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
- osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perusterveydenhuollossa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoitoa näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen ja palautetta hyödyntäen yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa
- osaa hyödyntää digitaalisia työvälineitä omassa toiminnassaan
- osaa toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
- osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan
- tietää tavallisimmat psykiatriset sairaudet sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
- tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä geenien vaikutuksista mielenterveyshäiriöiden syntyyn
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Sisältö (OJ)
- mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisimmät hoitomenetelmät perusterveydenhuollossa
- mielenterveys- ja päihdehoitotyötä ohjaavat keskeiset lait ja asetukset
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä kriisiytyneissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
- hoidollinen vuorovaikutus ja asiakaslähtöinen ohjausosaaminen eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- kuntouttava työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen
- ennakoiva vuorovaikutus uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
- oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
- psykofarmakologia ja psykiatrinen farmakogenetiikka
- psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tuntee hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- tietää geenien vaikutuksesta mielenterveys- ja päihdehäiriöihin
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon käytettävät lääkkeet ja perusteet psykiatrisesta farmakogenetiikasta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa tietoa hoitosuhdetyöskentelystä ja asiakaslähtöisestä ohjauksesta
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan sekä huomioida potilaan perheen ja verkoston
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1 ja 3 TENTTI viikot 7 ja 8 Examissa
Uusintatentit (osa 1 ja 3):
EXAMISSA
Korotuskoe:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Tentti, joka arvioidaan numeraalisesti
Osa 2: Tentti , joka arvioidaan hyväksytty / hylätty
Osa 3: Moodletentti, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty
Osa 4: Moodletentti, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty
Tenteissä pisterajat, jotka tulee saavuttaa hyväksytyn tuloksen saamiseksi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tehtävät itsenäisesti/pareittain, moodletentit, Exam -tentit. Osalle luennoista ennakkomateriaaleja, samoin pienryhmätyöskentelyyn. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä ja osin osallistujien kanssa yhdessä sovitun perusteella. Lukujärjestyksissä ja ajoituksessa näkyvät lähiopetustilanteiden teemat ovat alustavat ja voivat tarkentua.
Kurssialue tulee aktiiviseksi toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille automaattisesti ennen orientaatioluentoa.
Oppimateriaalit
Osa 1: Hoitotyö
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö s. 65-101 ja 139-298
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2018. Päihdehoitotyö s. 131-162 ja 191-415
Osa 2: Pienryhmätyöskentely (ei erillistä materiaalia)
Osa 3: Psykiatria
Lepola, U., Koponen H., Leinonen E., Isohanni, M., Joukamaa M. & Hakola P. 2002. Psykiatria. Helsinki: WSOY.
Osa 4: Ravitsemus
Materiaali Moodlessa
Opintojakson sisällöt kattaa myös kirja: Savolainen, Kivimäki & Vikman. 2023. Mielenterveys- ja päihdehoitotyö. SanomaPro.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: Kokonaistuntimäärä on 162 tuntia, joka sisältää sekä lähiopetuksen että itsenäisen työskentelyn.
Osa 1 Pienryhmätyöskentely kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joka sisältää sekä harjoitukset että itsenäisen työskentelyn.
Osa 3 Psykiatria: kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joka sisältää sekä luennot että itsenäisen työskentelyn.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op.
- Mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
Osa 2 Psykiatria 1 op.
- Psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Osa 3 Psykofarmakologia.
- Moodletentti
Osa 4 Ravitsemus
- Moodletentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
Lukujärjestyksiin merkitty alustavat aihealueet kullekin luento/opetuskerralle. Kokemusasiantuntijan puheenvuoron ajankohdan varmistuminen saattaa muuttaa aiheissa etenemistä.
PAKOLLISET LÄSNÄOLOT: orientaatiotunti, kokemusasiantuntijan luento + purkukeskustelu, pienryhmätyöskentely.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-ei saavuta tyydyttävän arvosanan kriteereitä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tuntee hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- tietää geenien vaikutuksesta mielenterveys- ja päihdehäiriöihin
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon käytettävät lääkkeet ja perusteet psykiatrisesta farmakogenetiikasta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa tietoa hoitosuhdetyöskentelystä ja asiakaslähtöisestä ohjauksesta
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan sekä huomioida potilaan perheen ja verkoston
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät