Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP00-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Niina Syrjälä
  • Eija Lähteenmäki
  • Mari Rytisalo

Vastuuhenkilö

Mari Rytisalo

Ryhmät

  • 23LIKO2
    Liiketalous 2023, päivätoteutus ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy markkinoinnin perusperiaatteisiin sekä yrityksen kilpailukeinoihin. Opiskelija perehtyy myös asiatyylisen ja kohderyhmän huomioonottavan viestinnän periaatteisiin sekä omien esiintymisvalmiuksien kehittämiseen.

MARKKINOINTI 2 op
Opiskelija
- tietää 2020-luvun markkinoinnin perusperiaatteet
- osaa määritellä yrityksen kannattavat kohderyhmät ja kohdentaa toimintaa niille
- osaa määritellä markkinoinnin kilpailukeinot ja käyttää niitä yrityksen markkinoinnissa
- osaa tehdä aloittavalle pienyritykselle markkinointisuunnitelman.

LIIKEVIESTINTÄ 1 op
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin
- osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan osana ammattitaitoaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja hyvää ilmapiiriä edistävästi kokouksissa ja neuvotteluissa.

ESIINTYMISTAITO 2 op
Opiskelija
- tuntee omat vahvuutensa esiintyjänä ja osaa hyödyntää niitä esiintymistilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyttä esitystekniikkaan ja havainnollistamisen eri keinoihin
- osaa toimia tavoitteellisesti ja vuorovaikutteisesti työelämän viestintätilanteissa
- tuntee keinoja jännityksen hallitsemiseen ja ymmärtää sen olevan osa esiintymistaitoja.

Sisältö (OJ)

MARKKINOINTI
Mitä osa-alueita kuuluu markkinointiin?
Mitä segmentointi tarkoittaa ja miten sitä hyödynnetään?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä yrityksen markkinointisuunnitelma sisältää?

LIIKEVIESTINTÄ
Mitä tarkoittaa hyvä ja sujuva asiatyyli?
Miten kohderyhmälähtöisyyttä toteutetaan käytännön yhteisöviestinnässä?
Miten laaditaan keskeisimmät liikeviestinnän dokumentit (sähköposti, kaupankäynnin asiakirjat, tiedote)?
Kuinka omaa viesintäosaamistaan voi arvioida ja kehittää?

ESIINTYMISTAITO
Mikä on viestinnän merkitys työorganisaatiossa?
Miten kohdennetaan, havainnollistetaan ja jäsennetään omaa viestintää?
Kuinka vakuuttaa kuulijat tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti?
Miten laaditaan kiitettävä puhe-esitys?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, mitä kuuluu markkinoinnin perusteisiin ja segmentointiin. Opiskelija osaa laatia tyydyttävän markkinointisuunnitelman.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot, mutta opiskelijan analysointi ja reflektointi liittyen viestintään laajempana ilmiönä sekä omaan viestintäkäyttäytymiseen on heikkoa tasoa. Opiskelija ei sovella viestintään liittyvää teoreettista tietoa omaan viestintäkäyttäytymiseen eikä mainittavaa kehitystä ole täten havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

MARKKINOINTI
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteet ja segmentointiin liittyvät asiat.
Opiskelija hallitsee markkinointisuunnitelman tekoprosessin ja sisällön.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot perusteellisesti, ja osaa analysoida omaa ja muiden viestintäkäyttäytymistä hyödyntäen teoreettista tietopohjaa. Opiskelijan omassa viestinnässä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa on nähtävillä kehitystä mikä omalta osaltaan kertoo teemaan liittyvästä soveltamis- ja oppimiskyvystä ja motivaatiosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kiitettävästi markkinoinnin perusperiaatteita ja segmentointia.
Markkinointisuunnitelma on tehty huolellisesti ja laajasti, se sisältää oivaltavaa pohdintaa.Tehtävä on harkittu ja hiottu kokonaisuus.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot perusteellisesti ja innovatiivisesti. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida omaa ja muiden viestintäkäyttäytymistä hyödyntäen teoreettista tietopohjaa. Opiskelijan oma viestintä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa on hallittua ja tarkoituksenmukaista mikä osaltaan kertoo teemaan liittyvästä soveltamis- ja oppimiskyvystä ja motivaatiosta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

LIIKEVIESTINTÄ
Hyväksytty
Opiskelija osallistuu lähikertojen teoriaopetukseen ja palauttaa opintojakson kirjalliset tehtävät (sähköposti, kaupankäynnin dokumentit ja tiedote) ohjeiden mukaisesti ja annetussa aikataulussa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Markkinointi: Verkkotentti kurssin lopussa. Uusintamahdollisuus tentistä sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Ryhmätehtäviä ei ole mahdollista uusia tai korottaa, jos niistä on saanut hyväksytyn arvosanan.

Liikeviestintä: Ei tenttiä.

Esiintymistaito: Tenttiä ei ole, uusintamahdollisuus sovitaan opintojakson opettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

MARKKINOINTI:
Kurssin arviointi koostuu
- yksilöverkkotentti, joka arvioidaan numeroarvosanoilla T1-K5
- tiimitehtävät, jotka arvioidaan asteikolla tyydyttävä - hyvä - kiitettävä
- markkinointisuunnitelma, joka arvioidaan asteikolla T1-K5

LIIKEVIESTINTÄ:
- Aktiivinen läsnäolo kontaktikerroilla ja osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
- Ryhmätehtävien palauttaminen annetussa aikataulussa (hyväksytty/hylätty)
- Palaveritehtävän osana laadittava muistio ja tiedote arvioidaan asteikolla 0-5, josta viestinnän osuuden arvosana muodostuu

ESIINTYMISTAITO:
Läsnäolo kaikilla (yht. 4) kontaktikerroilla (3 lähikertaa, 1 onlinekerta)
Poissaolon korvaaminen asianmukaisella tuotoksella (hyväksytty/hylätty)
Tunneilla tehtävien harjoitusten ja tehtävien suorittaminen (hyväksytty/hylätty)
Oppimispäiväkirja sisältäen yhteensä 5 tehtävänantoa
puutteellisuus vaikuttaa alentavasti arvosanaan arviointikriteeristöön pohjautuen (asteikko 0-5, 50 %)
Vaikuttava puhe: videointi ja palautus & vertaisarvioinnit (asteikko 0-5, 50 %)
Opintojakson kokonaisarviointi: 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Markkinointi: Etä- ja verkko-opetus, aloituskerta Zoomissa. Tiimikohtaiset harjoitukset ja tehtävät, verkkotentti.

Liikeviestintä: Luennot ja harjoitukset pienryhmissä.

Esiintymistaito: lähi- ja etäkontaktitunnit, keskustelut, harjoitukset ja tehtävät.

Oppimateriaalit

Markkinointi: Ilmoitetaan Moodlessa kurssin alkaessa.

Liikeviestintä: Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Esiintymistaito: Jaetaan Moodlen kautta kurssin kuluessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Markkinointi 2op: 2tx2 kontaktikertaa verkossa, 50t itsenäistä opiskelua annettujen ohjeiden mukaan

Liikeviestintä 1 op: 4 kontaktikertaa, joista ensimmäinen 2 tuntia, loput 3 tuntia. Ryhmätehtävien viimeistelyä kontaktiopetuksen ulkopuolella tarpeen mukaan.

Esiintymistaito 2op: 3 t X 4 kontaktikertaa = 12 t; 69 t itsenäistä opiskelua annettujen ohjeiden mukaan.

Sisällön jaksotus

Markkinointi:
- Johdatus markkinointiin
- Yrityksen kannattavat kohderyhmät ja segmentointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot
- Pienyrityksen markkinointisuunnitelma

Liikeviestintä:
- Vastaanottajalähtöisyys ja asiatyyli
- Sähköpostiviestintä
- Kaupankäynnin asiakirjat: tarjouspyyntö, tarjous, reklamaatio, vastaus reklamaatioon
- Palaverissa viestiminen, muistio ja tiedote

Esiintymistaito:
Työyhteisöviestintä
Vuorovaikutustaidot, viestintätyyli
Hyvä esiintyjä, viestijäkuva
Esiintymisjännitys
Sanallinen ja sanaton viestintä
Suunnittelu ja valmistaminen: Havainnollistaminen, kohdentaminen, jäsentäminen
Vaikuttaminen ja perusteleminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Markkinointi: Ei ole.

Liikeviestintä: Ei ole.

Esiintymistaito: Ei ole.