Siirry suoraan sisältöön

Firmavalmennus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP07-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 24.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pia Lamminsivu

Vastuuhenkilö

Taina Matis

Ryhmät

  • 23LIKO1
    Liiketalous 2023, päivätoteutus ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Liiketalouden 1. vuosi on vahvasti yhtenäinen osaamisperustainen ja pedagoginen kokonaisuus.
Käytössä olevassa Kykylaakso-oppimismallissa substanssiopetus tukee tekemällä oppimista oppiyrityksissä, kun teoriatieto pystytään viemään käytäntöön riskittömässä ympäristössä.
Kokonaisuus muodostaa pohjan seuraavien vuosien opinnoille. Opinnot toteutetaan opiskelijalähtöisesti hyödyntäen valmennuksen tarjoamia työkaluja ja periaatteita. Valmennuksen tehtävä on tukea ja haastaa opiskelijan toimintaa sekä yksilönä että tiimissä.

Tavoitteet:
Opiskelija
- tietää, miten yritystoimintaa suunnitellaan ja miten yritys perustetaan
- ymmärtää yritystoiminnan perusprosesseja
- ymmärtää markkinointi-ja myyntitoimenpiteiden merkityksen yrityksen kannattavuudelle
- tiedostaa yrityksen taloudellisen toiminnan kannattavuuden edellytykset.

Sisältö (OJ)

TOIMIALAAN TUTUSTUMINEN JA LIIKETOIMINTASUUNNITELMA
Millaista tiedonhakua ja analyysia tarvitaan kun yritys perustetaan?
Perustamisasiakirjat
Miten firma konkreettisesti perustetaan?
Rahoitusneuvottelut
Mitä tietoa ja laskelmia rahoitusneuvotteluissa tarvitaan?

LIIKETOIMINTA
Millaisia prosesseja ja sopimuksia tarvitaan yrityksen operatiivisessa toiminnassa?
Miten yrityksen toimintaa tulisi analysoida?
Miten projektinhallintaa hyödynnetään yrityksen toiminnassa?

YRITYKSEN KIRJANPITO JA TILINPÄÄTÖS
Mistä yrityksen kirjanpidon kokonaisuus muodostuu ja miten se toteutetaan?
Mistä yrityksen tilinpäätös koostuu ja miten se laaditaan?

MYYNTITOIMINTA
Mitä onnistunut myyntitoiminta edellyttää?
Miten hallita monipuolisesti erilaiset myyntiin ja markkinointiin liittyvät viestintätilanteet?

KANSAINVÄLINEN LIIKETOIMINTA
Mitä osa-alueita kansainvälinen liiketoiminta sisältää ja mitkä ovat sen menestystekijät?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää yrityksen perustamisen vaiheet. Toimeksiantojen toteutukset ovat suppeita, asiat esitellään toteavalla tavalla. Raporteissa on puutteita. Opiskelija tietää ja tuntee yritystoiminnan perusprosessit, markkinointi-ja myyntitoimenpiteet ja taloudellisen toiminnan perusteet yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee yrityksen perustamisen vaiheet. Toimeksiantojen toteutukset ovat perusteellisia ja kattavia. Opiskelija ymmärtää hyvin yritystoiminnan perusprosesseja, markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä ja taloudellista toimintaa yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Opiskelija osallistuu ja ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa viedä käytäntöön yrityksen perustamiseen tarvittavat tiedot. Toimeksiantojen toteutukset ovat realistisia, perusteellisia, kattavia ja innovatiivisuutta osoittavia; myös toimialan kehittäminen on töissä vahvasti mukana. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida laajasti yritystoiminnan perusprosesseja, markkinointi-ja myyntitoimenpiteitä ja taloudellista toimintaa yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Opiskelija on proaktiivinen ja toimii ryhmässä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Pääsääntöisesti tiistaisin, lisäksi esim. Liiketoiminnan suunnittelun -luentoja muina aikoina. Tarkemmat ajat ilmoitettu aikatauluissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutus ei sisällä tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmäsuoritusten numerisen arvioinnin suorittavat valmentajat. Tämän lisäksi arvosanaan vaikuttavat opiskelijan itsearviointi sekä ryhmän vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, valmennustunnit ja ryhmätehtävät

Microsoft Office-ohjelmien kertaaminen suoritetaan itsenäisellä opiskelulla Moodlessa käyttäen hyödyksi Eduhousen materiaaleja.

Oppimateriaalit

Kerrotaan erikseen jokaisen tehtävän kohdalla

Microsoft Office-ohjelmien kertaamiseen hyödynnetään Eduhousen verkkomateriaaleja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikatauluun on merkitty ryhmän yhteisiä työskentelyaikoja 6-9 h / vko. Työkuorma on laskettu 135 h (5 * 27 h).

Microsoft Office-ohjelmien kertausosuuteen kuluu noin 2 työpäivää itsenäistä verkko-opiskelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan asiantuntijavieraita.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti opiskeluun eikä ryhmän työskentelyyn.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää yrityksen perustamisen vaiheet. Toimeksiantojen toteutukset ovat suppeita, asiat esitellään toteavalla tavalla. Raporteissa on puutteita. Opiskelija tietää ja tuntee yritystoiminnan perusprosessit, markkinointi-ja myyntitoimenpiteet ja taloudellisen toiminnan perusteet yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee yrityksen perustamisen vaiheet. Toimeksiantojen toteutukset ovat perusteellisia ja kattavia. Opiskelija ymmärtää hyvin yritystoiminnan perusprosesseja, markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä ja taloudellista toimintaa yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Opiskelija osallistuu ja ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa viedä käytäntöön yrityksen perustamiseen tarvittavat tiedot. Toimeksiantojen toteutukset ovat realistisia, perusteellisia, kattavia ja innovatiivisuutta osoittavia; myös toimialan kehittäminen on töissä vahvasti mukana. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida laajasti yritystoiminnan perusprosesseja, markkinointi-ja myyntitoimenpiteitä ja taloudellista toimintaa yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Opiskelija on proaktiivinen ja toimii ryhmässä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.