Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus työvälineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DZ85-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.09.2023 - 12.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mika Boedeker
Pekka Kaatiala
Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Mika Boedeker
Ryhmät
22ALITA
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
3H00DZ85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.

Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- tietää tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä kriteerejä
- tietää tutkimusraportin sisällön
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Miten tilasto-ohjelmaa käytetään analysoinnissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa ja perustella ratkaisunsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa itsenäisesti ja perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

Lähitapaamiset, työpajat
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Määrällinen: Koodaustehtävä, videotehtävä ja harjoitustehtävät itsenäisesti. Tutkimusraportti työparin kanssa, lisäksi siihen liittyvä itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Harjoitustehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, kirja (lähde)kolahdukset, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Lähiopetus
Verkko-opetus (Moodle/ Zoom/ Teams )
Parityöskentely
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin ja kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä (1 op = 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Katso kurssin lukujärjestys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker)
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala)
- Tiedonhankinta: läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa & Moodlen tehtävät (Timperi)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut harjoitusten, harjoitustyön ja tutkimustyön tekemiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Siirry alkuun