Siirry suoraan sisältöön

Lean yrityksen menestystekijänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DZ77-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Wilska
  • Jarmo Tuominiemi

Vastuuhenkilö

Minna Wilska

Ryhmät

  • 22ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään lean-johtamisfilosofiaan ja -työkaluihin sekä tehdään lean-projekti toimeksiantajalle.

Opiskelija
- osaa kuvailla toimitusketjun
- osaa lean-ajattelun periaatteet
- osaa toteuttaa käytännön lean-projektin
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän merkityksen liiketoiminnan ohjaamisessa.

Sisältö (OJ)

Mistä toimitusketju rakentuu?
Mitä on lean-ajattelu?
Miten lean-projekti toteutetaan?
Mitä lean-työkaluja on olemassa?
Miten toiminnanohjausjärjestelmät tukevat liiketoimintaprosesseja?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut toiminnanohjauksen tehtävät ja lean-projektin. Opiskelija tietää leaniin liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut toiminnanohjauksen tehtävät ja lean-projektin. Opiskelija tietää leaniin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset periaatteet sekä menettelytavat. Opiskelija osaa soveltaa leania käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut toiminnanohjauksen tehtävät ja lean-projektin. Opiskelija ymmärtää leaniin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset periaatteet sekä menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan leaniin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitysprojekti (raportti ja esitys) ja loppureflektio: Arvostellaan 0 – 5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset tapaamiset
Ryhmissä tehtävä kehitysprojekti
Palautettava henkilökohtainen loppureflektio

Oppimateriaalit

Opettajien tuottamat luentomateriaalit

Muuta kirjallisuutta:
Moodlessa: Prosessien mallintaminen osana toiminnan kehittämistä, Martinsuo,Miia; Blomqvist,Marja (2010)
Tätä on LEAN, Niklas Modig, Pär Åhlström (2013)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 tuntia, jakautuen
Luennot, luentomateriaaleihin tutustuminen, ennakkotehtävä ja loppureflektio 30%
Ryhmissä tehtävä kehitysprojekti (raportti, esitys) 70%

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteyttä kurssin opettajiin, jos sinulla on entuudestaan joko opintojen tai esim. työn kautta saavutettua lean osaamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehitysprojekti yrityksille, oikean ongelman ratkaisemista (raportti ja esitys viimeisellä kerralla)

Kansainvälisyys

Ei kv-yhteyksiä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kehitysprojektia ei ole suoritettu hyväksyttävästi ja loppureflektio puuttuu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lean-projektiin (raportti ja esitys) ja tehnyt loppureflektion. Opiskelija tietää leaniin liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lean-projektiin (raportti ja esitys) ja tehnyt loppureflektion. Opiskelija tietää leaniin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset periaatteet sekä menettelytavat. Opiskelija osaa soveltaa leania käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lean-projektiin (raportti ja esitys) ja tehnyt loppureflektion. Opiskelija ymmärtää leaniin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset periaatteet sekä menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan leaniin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.