Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN22-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 26.02.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 04.06.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katri Maijanen
Vastuuhenkilö
Katri Maijanen
Ryhmät
-
23SH1CLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH1CL
Tavoitteet (OJ)
- Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on tutkimukseen perustuva kokonaiskäsitys sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmästä politiikan, käytännön ja käyttäjän tasoilla.
- Opiskelija tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- Opiskelijalla on perusymmärrys sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- Opiskelijalla on ymmärrys erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon ammateista ja näiden monialaisesta työskentelystä asiakkaiden hyväksi.
- Opiskelija osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kokonaisuus
- kansallinen ja EU-tason säätely ja ohjaus
- palveluiden tuottaminen ja järjestäminen
- palvelujen integraatio ja monialainen työskentely
- asiakkaan rooli ja asema
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijan osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Suoritus ajalla 6.3-4.6.2023
Orientaatio 8.3.2023 etänä (läsnäolovelvollisuus).
Toteutussuunnitelma saattaa muuttua vielä ennen orientaatiota.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson suoritus koostuu itsenäisten ja pienryhmätehtävien tekemisestä (S) ja arvioitavasta reflektoivasta esseestä (1-5). Kurssitehtävät on suoritettava ja lopputehtävä palautettava 25.5.2023 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu itsenäisten tehtävien suorittamisesta hyväksytysti (S) ja reflektoivan esseen (1-5) arvioinnista sekä itsearvioinnista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutuu verkkokurssina. Kurssiin sisältyy pienryhmätehtäviä ja itsenäisiä tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali löytyy kurssin moodle -alustalta. Moodle aukeaa orientaatioon mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin 2 op koostuvat opiskelijan itsenäisestä aineistoihin perehtymisestä, ryhmätehtävien ja itsenäisten tehtävien tekemisestä. 2 op = 54h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Osa 1 itsenäiset ja ryhmätehtävät
Osa 2 kokoava essee
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Orientaatio toteutetaan etänä (läsnäolovelvollisuus).
Toteutussuunnitelma saattaa tarkentua vielä ennen kurssin alkua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti