Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.05.2023 - 26.11.2023
Ajoitus
27.11.2023 - 24.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Turtiainen
- Katri Maijanen
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Katri Maijanen
Ryhmät
-
22EHEnsihoittajan tutkinto-ohjelma, 22EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (OJ)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 27.11. 2023 pakollinen läsnäolo
Seminaari 15.12. 2023 pakollinen läsnäolo. Esseen palauttaminen 13.12.2023.
Pienryhmät ja muu opetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Kirjoitusviestinnän pajassa pakollinen läsnäolo.
Jokainen ryhmä osallistuu yhteen kirjoittamisen pajaan ilmottautumisten mukaisesti. Paja 1. 5.12 klo 8.30- 10.00, paja 2. 5.12 klo 10.15- 11.45 Paja 3. 7.12 klo 12.30-14.00. Pajat ovat etänä
Esseetekstin versio (noin 70% valmiina) palautetaan palautetta varten Moodle-kansioon viimeistään ennen kirjoittamisen pajaan osallistumista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso suoritetaan esseellä. Esseen vaikutus arvosanaan 100%.
Seminaariin voi osallistua vasta palautettuaan esseen sovittuna ajankohtana (13.12.2023)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1:
Teoria ja ryhmätyöt arvioidaan numeerisesti. Toteutuksella kirjoitetaan essee / kirjoitelma, joka arvioidaan numeerisesti. Samaa esseetä / kirjoitelmaa käytetään kirjoitusviestinnän työpajoissa. Se tehdään pienissä noin kolmen- neljän hengen ryhmissä. Esseen / kirjoitelman aihe toimii myös (seminaariesityksen pohjana). Arvioinnin yhteydessä toteutetaan vertaisarviointi.
Osa 2:
Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Läsnäolo-opetus, ryhmätyöskentely, mahdolliset harjoitukset, erilaiset toiminnalliset menetelmät sekä seminaari.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.
.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Esim. Terveyskylä, Mielenterveystalo, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81h opiskelijatyötä, joka sisältää kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn yksin ja ryhmässä.
Lisätietoja opiskelijoille
Osa 1: Teoria ja ryhmätyöt
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestinnän työpaja- Raportin tulee olla työpajaan osallistuessa lähes valmiina. Työpajoissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan osallistumalla toiseen vastaavaan työpajaan.