Strukturoitu tiedonhankinta (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FP26-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.12.2022 - 01.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 20.02.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Rasku
- Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Tuija Rasku
Ryhmät
-
22EHEnsihoittajan tutkinto-ohjelma, 22EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia ja hoitoketjuja
- osaa tunnistaa, arvioida ja käyttää oman alansa tiedonlähteitä suunnitelmallisesti
Sisältö (OJ)
- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi arvioidaan pienryhmätyönä tehdyn tiedonhankintatehtävän ts seminaaritehtävän perusteella. Tehtävänanto tästä tehtävästä käydään läpi orientaatiotunnilla. Seminaaritehtävän arviointikriteerit (1-5) ovat Moodlen oppimisalustalla. Mikäli opiskelija ei osallistu pienryhmänä tehtävään seminaaritehtävään, hän voi tehdä tehtävän itsenäisesti samassa aikataulussa muiden kanssa ja seminaariin osallistuen. Uusinnat: seminaaritehtävä tehdään itsenäisesti kevään 2023 aikana ja osallistuminen muiden toteutusten seminaareihin sovitusti opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (lähiopetuksena)
Pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen (etäopetuksena)
Seminaarityöskentely (lähiopetuksena)
Tiedonhaun harjoitukset kirjaston tietoasiantuntijan kanssa
Oppimateriaalit
Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
Muu oppitunneilla esitetty materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria: sisältää seminaaritehtävän. Seminaaritehtävä arvioidaan numeerisesti, seminaaritehtävä sisältää myös kirjallisen vertaisarvioinnin. Seminaaritehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu joko itsenäisenä tai pienryhmätehtävänä, tehtävien palautus viimeistään 13.2.2023 klo 12 mennessä.
Osa 2: Tietoasiantuntijan tunnit: hyväksytty/hylätty. 100% läsnäolovelvollisuus (2 oppituntia).
Tietoasiantuntijan kurssiosuudessa perehdytään tarkemmin tiedonhakuun, osuudessa on ennakkotehtäviä harjoittelutunnille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Kansainvälisyys
Tehtävien suorittamisessa käytetään sekä englanninkielistä että suomenkielistä materiaaliana. Tehtävien teemoituksessa hyväksikäytetään kansainvälisten ensihoidon yhteistyökumppani yliopistojen materiaaleja.
Lisätietoja opiskelijoille
Pakollinen 100% läsnäolo orientaatiossa, kirjaston tietoasiantuntijan tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Kaikki annetut tehtävät on suoritettava hyväksytysti ja niiden palautus tulee tehdä sovitussa aikataulussa. Seminaarista poissaolo korvataan läsnäololla muiden toteutusten seminaarissa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- jokin tehtäväksi annon mukaisista asioista puuttuu
- tehtävää ei ole palautettu sovitusti
- ei osallistu seminaariesitykseen
- vertaisarviointia ei ole tehty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aiheen valintaa ei ole perusteltu
- hakustrategia on kuvattu puutteellisesti
- tulokset esitetty niukasti
- pohdinta on niukkaa tai puuttuu
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia
- seminaariesitys hajanainen
- vertaisarviointi on niukkaa, ei perusteluja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aiheen valinta on perusteltu lyhyesti
- hakustrategia on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- tulokset on esitetty pääosin hyvin
- pohdinta sisältää keskeiset asiat
- käytetyt lähteet sisältävät joitakin aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja
- seminaariesitys on selkeä
- vertaisarviointi on selkeää, perusteluja jonkin verran
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aiheen valinta on perusteltu monipuolisesti
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti ja johdonmukaisesti
- tulokset on esitetty monipuolisesti sekä taulukkona että sanoin
- pohdinta on monipuolista ja perustelevaa
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja
- seminaariesitys on selkeä ja johdonmukainen
- vertaisarviointi on monipuolista ja perustelevaa