Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.08.2023 - 25.10.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 24.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elisa Airikkala
  • Ilona Jylhäsalo
  • Marita Mäki

Vastuuhenkilö

Ilona Jylhäsalo

Ryhmät

  • 22KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 22KL
  • 22TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Toteutuu ajalla 30.10.2023 - 24.12.2023.

Orientaatiotunnilla 1.11.2023 läsnäolovelvoite.
HUOM! Jos sinulla on tiedossasi etukäteen, että sinulla on pätevä syy olla pois kuten kertausharjoitukset tai lääkärikäynti, ilmoita siitä vastuuopettajalle hyvissä ajoin.

Kirjoitusviestinnän opetuksessa ja pajassa läsnäolovelvoite.
Seminaareissa 7.12.2023 & 8.12.23 läsnäolovelvoite.



Toteutussuunnitelma voi tarkentua orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä. Opintojakso arvioidaan ryhmäraportin ja ohjausvideon perusteella. Seminaariin pakollinen läsnäolo 7.12.2023 ja 8.12.2023.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1:
- Ryhmätyö: arvioidaan 0-5, kirjallinen raportti ja ohjaustilanteen toteutus, aktiivinen osallistuminen, itsearvioinnin sekä opponoinnin harjoittelu.

Osa 2:
- Kirjoitusviestintä: arvioidaan hyväksytty/hylätty, 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja seminaari.

Oppimateriaalit

- Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
- Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
- Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
- Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 h = 81 h sisältäen kontaktiopetusta sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
- Luennot
- Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa) ja ohjaustilanteen toteutus (esitys/videointi)

Osa 2: Kirjoitusviestintä
- Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.