Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus markkinoinnin työvälineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE36-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pietro Albanese
  • Marja-Liisa Timperi

Vastuuhenkilö

Pietro Albanese

Ryhmät

  • 21ALITAM
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula

Tavoitteet (OJ)

Tässä opintojaksossa opitaan näkemään ongelmia, joita voidaan ratkoa tutkimuksen avulla, ja tekemään tutkimuksia erityisesti markkinoinnin tarpeisiin.

Opiskelija osaa
- tutkimustyön tekemistä varten tarpeelliset tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytäntöön,
- löytää tutkimusideoita ja -ongelmia sekä osaa laatia tutkimussuunnitelman ja –raportin sekä toteuttaa tutkimuksen markkinoinnin tarpeisiin.

Sisältö (OJ)

Millainen on tutkimusprosessi?
Miten tutkimusideaa kehitellään?
Miten valitaan tutkimusongelma/-kysymys?
Mitä tutkimusmenetelmiä on olemassa ja miten niitä käytetään?
Miten tehdään tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti?
Miten markkinointitutkimuksia tehdään?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia tutkimuksia, mutta ei ole paneutunut tutkimusmaailmaan eikä aina hahmota tutkimuksen merkitystä suhteessa käytäntöön. Hän tarvitsee apua pystyäkseen toteuttamaan huolellisen ja perustellusti tehdyn tutkimuksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee muutamia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän osaa toteuttaa käytäntöä hyödyntävän tutkimuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistyön eri menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän osaa suorittaa laadukkaasti käytäntöä hyödyntävän tutkimuksen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei osaa muotoilla tutkimuskysymyksiä eikä suunnitella tai toteuttaa tutkimusta markkinoinnin tarpeiden selvittämiseksi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Niistä sovitaan erikseen kurssien alussa ryhmien spesiifitarpeiden mukaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyön ja harjoituksen suorittaminen hyväksytysti
Tentin suorittaminen asteikolla 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ohjattu ryhmätyö, harjoitukset

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali
Kirjallisuus: Vuorinen (2013 tai uudempi versio) Strategiakirja. 20 työkalua, Alma Talent (Soveltuvin osin)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 31.01.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Erikseen sovitaan arvioitavasta näytöstä opettajan kanssa. Näyttö arvioidaan 1-5 (tai hyväksytty/hylätty -opettaja tekee päätöksen)

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on puutteellisia tietoa koskien seuraavia kurssilla käsiteltyjä avainkysymyksiä

Millainen on tutkimusprosessi?
Miten tutkimusideaa kehitellään?
Miten valitaan tutkimusongelma/-kysymys?
Mitä tutkimusmenetelmiä on olemassa ja miten niitä käytetään?
Miten tehdään tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti?
Miten markkinointitutkimuksia tehdään?

Samoja puutteita osaamisessa ja ymmärryksessä koskevat myös markkinoinnin spesifisiä analyysityökalujen käyttöä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hyvä tietotaito ja ymmärrys koskien seuraavia kurssilla käsiteltyjä avainkysymyksiä

Millainen on tutkimusprosessi?
Miten tutkimusideaa kehitellään?
Miten valitaan tutkimusongelma/-kysymys?
Mitä tutkimusmenetelmiä on olemassa ja miten niitä käytetään?
Miten tehdään tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti?
Miten markkinointitutkimuksia tehdään?

Lisäksi opiskelija osoittaa hyvää osaamista ja ymmärrystä koskien markkinoinnin spesifisiä analyysityökalujen käyttöä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on kiitettävä tietotaito ja ymmärrys koskien seuraavia kurssilla käsiteltyjä avainkysymyksiä

Millainen on tutkimusprosessi?
Miten tutkimusideaa kehitellään?
Miten valitaan tutkimusongelma/-kysymys?
Mitä tutkimusmenetelmiä on olemassa ja miten niitä käytetään?
Miten tehdään tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti?
Miten markkinointitutkimuksia tehdään?

Lisäksi opiskelija osoittaa myös kiitettävää osaamista ja ymmärrystä koskien markkinoinnin spesifisiä analyysityökalujen käyttöä.