Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FK79-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Turtiainen
  • Paula Pajunen
  • Raakel Viheroksa

Vastuuhenkilö

Raakel Viheroksa

Ryhmät

  • 23TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 23 TH
  • 23KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 23KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Sisältö (OJ)

- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
- Erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- Eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
- Omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- Erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- Ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa
- Ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- Eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty
Opiskelija
-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana vkoilla 39 ja 44. Lisäksi yhteiset reflektiot harkkaviikkojen jälkeen. Reflektiotunnit ovat merkittynä lukujärjestykseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun harjoittelun ohjeiden ja sääntöjen, arviointikriteerien ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti.
Opiskelija saavuttaa harjoittelun osaamisen opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti sekä reflektiopäiväkirjan hyväksytty suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella kaksi viikon mittaista ohjattua harjoittelujaksoa harjoittelupaikassa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.

Oppimateriaalit

- Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja (OH-HAR2018Ohjattu harjoittelu)
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.
- Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.
- Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.
- Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Education in Practice, 48:102887
- Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol 38 (3), p.149-151.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 135 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson orientaatiotunnit ja, reflektiot (23h) tunnit koululla sekä reflektiopäiväkirjan tekeminen (20h). Järjestöpäivä koululla (8h). Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 80 tuntia. Lisäksi opiskelija voi järjestää itsenäisesti opintokäyntejä (max 3) johonkin kolmannen sektorin/järjestön palveluihin. Opintokäynnin/käyntien tunnit sisätyvät harjoittelujen tunteihin (max. 7h). Harjoitteluyksikössä on täten kuitenkin toteuduttava vähintään 73h. Oppilaitos pastorin ja hyvinvointivalmentajan tunnit (4h)

Sisällön jaksotus

Jakson alussa on 2 läsnäolopakollista orientaatiotuntia. Harjoitteluviikoilla ei ole muuta opetusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjattu harjoittelu 1 tehdään pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa. Harjoittelupaikkaa ei varata Jobiilista.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1 teema ja punainen lanka on ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen osaaminen.

Tarkoitus on, että opiskelijat harjoittelevat ammatillista vuorovaikutusta ja yhdessä toimimista eri-ikäisten asiakkaiden kanssa. Opiskelijat osallistuvat harjoitteluyksikön/järjestön toimintaan sekä järjestävät erilaista toimintaa ja yhdessäoloa (esimerkiksi viriketoiminta, juttelu, ulkoilu, leikki tms.) asiakkaille. Oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa tapahtuvaa toimintaa tulee olla vähintään 73 tunnin verran, max.80h. Harjoittelu asiakkaan luona toteutuu pariharjoitteluna.

Opintokäynnit: opiskelijat organisoivat vierailut itsenäisesti pienissä ryhmissä ja tiedottavat opettajalle opintokäyntikohteen etukäteen. Tunnit sisältyvät oman asiakkaan tapaamisen tunteihin, max 3 opintokäyntiä (enintään7h)

Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunneilla ja muissa toteutukseen liittyvissä opetuksissa ja reflektioissa. Ohjattu harjoittelu 1 sisältää mm. kokemuskouluttajien/alumnien pitämät luennot, oppilaitospastorin (Jussi Houttu), muut opettajan osoittamat luennot sekä Järjestöpäivän (ajankohta lukkarissa, koko päivä).

Reflektiopäivän ohje esitellään orientaatiotunnilla.

Opiskelija täyttää harjoittelun arviointilomakkeelle omat tavoitteet, jotka pohjaavat opetussuunnitelmassa olevien Ohjattu harjoittelu 1 tavoitteisiin. Työvuorot kirjataan viralliselle työvuorotaulukolle.

Alkuperäinen työvuorotaulukko ja reflektiopäiväkirja tulee palauttaa harjoittelua ohjaavalle opettajalle harjoittelujakson jälkeen 23.10.2023 mennessä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija

- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty

- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita