Siirry suoraan sisältöön

Nursing of Children and Young People and Nursing of the Disabled (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP75-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Rinne
  • Tuuli Uusitalo

Vastuuhenkilö

Tuuli Uusitalo

Ryhmät

  • 22TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet ja osaa soveltaa niitä hoitotyössä
- osaa toimia eettisesti lasten hoitotyön periaatteiden mukaisesti yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten sekä heidän läheistensä kanssa käyttäen erilaisia kommunikointitapoja
- osaa tukea terveen, sairaan ja vammaisen lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjauksessa
- osaa toimia hätätilanteissa ja lapsen elvytyksessä tilannetietoisesti
- osaa turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
- osaa soveltaa tietojaan vammaisuudesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyötä sekä tukea toimintakykyä

Sisältö (OJ)

- lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen, nuoren ja perheen hoitoprosessi
- lapsen ja perheen ohjausmenetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
- lapsen ja nuoren sairauden ja vammaisuuden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
- lapsen elintoimintojen tarkkailu
- eri-ikäisen lapsen peruselvytys
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoitotyö
- lapsen kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit ja geenitiedon vaikutus lapsen ja perheen ohjauksessa

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut laskimonsisäinen nestehoito ja verensiirto toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
- tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja tunnistaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa ja leikin merkityksen lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
- tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden ohjauksessa
- tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia
- tunnistaa geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia ohjatusti lapsen elvytyksessä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät tavallisimmat toimenpiteet ja menetelmät
- tunnistaa kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
- tietää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- tietää omat vuorovaikutustaitonsa ja ymmärtää leikin merkityksen lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristössä sekä on valmis kehittämään niitä
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita sekä tietää perheen tukemismuodot
- ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä ja osaa soveltaa niitä ohjauksessa
- osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheiden ohjauksessa
- tietää lasten ja nuorten keskeisimmät sairaudet ja osaa soveltaa toteuttaessaan hoitotyötä tietojaan
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- osaa toimia lapsen hätätilanteissa ja elvytyksessä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja lasten lääke- ja nestehoidon perusteista
- tietää ja osaa soveltaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettäviä tavallisimpia toimenpiteitä ja menetelmiä
- tietää ja osaa soveltaa kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita ja tukea toimintakykyä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet ja osaa perustellusti soveltaa niitä hoitotyössä
- tietää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen ja osaa monipuolisesti soveltaa niitä moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja osaa kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan ja osaa soveltaa leikkiä lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristöissä sekä on valmis kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja
- osaa arvioida ja tukea eri-ikäisen lapsen kasvua, kehitystä ja hoitamista sekä tietää ja osaa käyttää perheen tukemismuotoja
- ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä ja - osaa soveltaa niitä ohjauksessa monipuolisesti
- osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheiden ohjauksessa yksilö- ja perhekeskeisesti
- osaa toteuttaessaan hoitotyötä soveltaa laaja-alaisesti tietojaan lasten ja nuorten sairauksista
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- osaa toimia lapsen hätätilanteissa ja elvytyksessä tilannetietoisesti
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tietää ja osaa soveltaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettäviä toimenpiteitä ja menetelmiä
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita ja tukea toimintakykyä

Arviointiasteikko

0-5