Nursing of Children and Young People and Nursing of the Disabled (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FP75-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2022 - 22.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2023 - 31.07.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet ja osaa soveltaa niitä hoitotyössä
- osaa toimia eettisesti lasten hoitotyön periaatteiden mukaisesti yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten sekä heidän läheistensä kanssa käyttäen erilaisia kommunikointitapoja
- osaa tukea terveen, sairaan ja vammaisen lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjauksessa
- osaa toimia hätätilanteissa ja lapsen elvytyksessä tilannetietoisesti
- osaa turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
- osaa soveltaa tietojaan vammaisuudesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyötä sekä tukea toimintakykyä
Sisältö (Opintojakso)
- lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen, nuoren ja perheen hoitoprosessi
- lapsen ja perheen ohjausmenetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
- lapsen ja nuoren sairauden ja vammaisuuden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
- lapsen elintoimintojen tarkkailu
- eri-ikäisen lapsen peruselvytys
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoitotyö
- lapsen kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit ja geenitiedon vaikutus lapsen ja perheen ohjauksessa
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut laskimonsisäinen nestehoito ja verensiirto toteutukselle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
- tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja tunnistaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa ja leikin merkityksen lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
- tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden ohjauksessa
- tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia
- tunnistaa geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia ohjatusti lapsen elvytyksessä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät tavallisimmat toimenpiteet ja menetelmät
- tunnistaa kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
- tietää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- tietää omat vuorovaikutustaitonsa ja ymmärtää leikin merkityksen lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristössä sekä on valmis kehittämään niitä
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita sekä tietää perheen tukemismuodot
- ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä ja osaa soveltaa niitä ohjauksessa
- osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheiden ohjauksessa
- tietää lasten ja nuorten keskeisimmät sairaudet ja osaa soveltaa toteuttaessaan hoitotyötä tietojaan
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- osaa toimia lapsen hätätilanteissa ja elvytyksessä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja lasten lääke- ja nestehoidon perusteista
- tietää ja osaa soveltaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettäviä tavallisimpia toimenpiteitä ja menetelmiä
- tietää ja osaa soveltaa kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita ja tukea toimintakykyä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet ja osaa perustellusti soveltaa niitä hoitotyössä
- tietää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen ja osaa monipuolisesti soveltaa niitä moniammatillisessa hoitotyössä
- osaa arvostaa vammaista ihmistä ja osaa kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan ja osaa soveltaa leikkiä lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä ja oppimisympäristöissä sekä on valmis kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja
- osaa arvioida ja tukea eri-ikäisen lapsen kasvua, kehitystä ja hoitamista sekä tietää ja osaa käyttää perheen tukemismuotoja
- ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä ja - osaa soveltaa niitä ohjauksessa monipuolisesti
- osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheiden ohjauksessa yksilö- ja perhekeskeisesti
- osaa toteuttaessaan hoitotyötä soveltaa laaja-alaisesti tietojaan lasten ja nuorten sairauksista
- tietää geenitiedon vaikutuksen perheen ohjaukseen
- osaa toimia lapsen hätätilanteissa ja elvytyksessä tilannetietoisesti
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tietää ja osaa soveltaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettäviä toimenpiteitä ja menetelmiä
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kehitysvammaisen tai vammautuneen hoitotyön pääperiaatteita ja tukea toimintakykyä
Aika ja paikka
Spring 2023 at TAMK and Taitokeskus
Mandatory orientation 30.1.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Joint exam of Part 1 (Nursing for children and adolescents 3 ECTS) and Part 3 (Medical calculations)
Test in EXAM area weeks 12-13
I retake week 17
II retake 21
Dates will be confirmed closer to the beginning of the course
The exam is rejected if, based on the exam answer, patient safety is substantially compromised, e.g. a child would die due to incorrect medication or instructions.
Upgraiding exam week 21/2023 in Exam. If you want to participate in the upgraiding exam, contact the responsible teacher (Tuuli laine) of the course by e-mail by 30.4 . NOTE! Upgraiding exam includes all parts of the study course, i.e. only one part of the study course cannot be upgraded.
In addition, course includes two intermediate exams, which must be completed before the actual exam. The Nutrition Moodle exam and the Child Growth and Development exam is taken independently by latest 7.4. The exam can be retaken twice during that period (pass limit 15/20 points)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Part 1 Nursing of Children and Young People
-Numerically evaluated (0-5) exam, passed intermediate exams
Part 2 Nursing work for the disabled
-Pass/Faill. Participation in the seminar and mindmap
Part 3 Medical calculations
-Pass/Faill. As a condition for the approved performance
Part 4 Orientational training
-Pass/Faill. 100% participation in classes, active participation in teaching, familiarization with the preliminary material and doing the preliminary assignment.
Part 5 Orientational training, simulations
-Passed/rejected. 100% participation in classes, active participation in teaching.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Theory teaching: face-to-face teaching at school, online learning, small group work (orientational training) at Taitokeskus (Mandatory participation), cooperative learning, seminar (Mandatory participation)
Oppimateriaalit
For Peadiatrics:
llustrated Textbook of Paediatrics. 2018. Lissauer, Tom and Carroll, Will. 5th edition. Saint Louis : Elsevier. 2018. eBook.
For Children's Nursing:
1)Developing Practical Skills for Nursing Children and Young People.2010.
Alan Glasper, Marion Aylott, and Cath Battrick. London, England : Hodder Arnold. eBook.
2) Developmental psychology.2013.Lerner, Richard M.Easterbrooks,
Mistry, Jayanthi.,Weiner, Irving B. eBook. Parts:Infancy and early childhood,Childhood,Adolescence
3) KELA website: If a child gets ill
4) Articles and websites appointed by teachers
5) Nutrition material on Moodle: 21NurseNutrition, Paediatric nursing. Study the material and take the exam. The exam is passed when you get a grade 10/12.
6)Material provided by the teacher
There may be changes to the material before the course begins.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Nursing of Children and Young People 5 credits: total number of hours 108 h includes participation in teaching and independent study. Participation is required at the orientation lesson (2h) and orientational practice lessons at the Taitokeskus (8 h; Orientational practice 1 and Orientation practice 2, simulations)
Nursing of the Disabled 1 credit: total number of hours 27 hours, which includes 2 hours of lecture teaching and 4 hours of compulsory seminar and 21 hours of independent study.
Sisällön jaksotus
Part 1 Nursing of Children and Young People 3 cr
Part 2 Nursing of the Disabled 1 cr
Part 3 Medical calculations 0 credits
Part 4 Orientational practice 0 credits
Part 5 Orientational practice, simulations 1 credit
Lisätietoja opiskelijoille
The implementation plan will be updated by the beginning of the study period, changes are possible.
Participation is mandatory at the orientation class. participation ensures admission to the course. Participation at the orientation is required, even if you have already completed part of the implementation.
Prepare for the lesson by familiarizing yourselves with the given materials when requested.
Before the orientational training at Taitokeskus, familiarize yourself with the Children and youth skills workshop material in Moodle: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8301 (key: Lasten skills lab)