Skip to main content

Supervised Clinical Training 1 (5 cr)

Code: 7K00FO46-3018

General information


Enrolment period
19.09.2023 - 15.11.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.10.2023 - 17.12.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Nora Viitala
Person in charge
Nora Viitala
Course
7K00FO46

Objectives (course unit)

The student
- is aware of his/her own values and principles and is able to describe them in relation to the values and ethical principles of future profession in health care
- knows the basic ethical values in social and health care
- follows the ethical guidelines and principles in nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows practice guidelines
- respects clients/patients and meets them as experts and actors of their lives
- is able to support client’s strengths and well-being
-is able to interact professionally and individually with clients/patients of all ages, cultures and with different backgrounds
- is able to meet vulnerable client groups in nursing care
- is able to act in a professional and collegial manner in the work community
- is able to recognise health care and social services professionals’ roles and responsibilities in clients’ care
- is able to use reflection and identify own strengths and developmental challenges in professional interaction

Content (course unit)

- professional interaction and ethical competence
- nursing care values, principles and professional ethical guidelines, confidentiality, responsibility in nurse’s profession
- various concepts of human being, autonomy, self-determination, respecting a human being and client-approach
- recognising ethical problems, ethical decision-making with different dimensions of action
- identifying and evaluating own interpersonal skills
- using different methods and tools in interaction
- professional activity in the work community, collegiality and professional co-operation skills of the employee
- professional interaction with clients and their families, students may have professional interactions with a minor
- acting professionally on social media
- multicultural clients and vulnerable client groups

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Location and time

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana.

Exam schedules

-

Assessment methods and criteria

Ohjatun harjoittelun 1 hyväksiluku osaamisella, 21OPS

Terveysalan hoitotyön ammattikorkeakoulututkintoa suorittava opiskelija (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, ensihoitaja) voi anoa hoitotyössä työsuhteessa saavutettua osaamista hyväksi luettavaksi (AHOT) opintoihin seuraavin edellytyksin:

Opiskelija on osoittanut osaamisensa harjoittelu 1 opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti läsnäolopakollisilla tunneilla ja tehtävien tekemisellä.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Tämä ohjattu harjoittelu 1 toteutus toteutuu osaamisen hyväksilukemisen periaattein. Se sisältää koululla tapahtuvia läsnäolopakollisia reflektiotapaamisia, joissa opiskelija osoittaa osaamisensa.

Toteutukselle voi osallistua vain jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja olet saavuttanut opintojakson tavoitteet.

Learning materials

Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.

Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.

Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice, 48:102887

Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol38 (3), p.149-151

Student workload

Laajuus 5 op, 135 h.

Content scheduling

-

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Huom! Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia ennen opintojakson alkamista.

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun teema ja punainen lanka on ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen osaaminen. Opintojakso toteutuu osaamisen hyväksiluvulla 1. lukukaudella tapahtuvin osaamisen näytöin.

Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla 15.11.23 ja toteutukseen liittyvillä muilla tunneilla sekä aktiivinen osallistuminen annettuihin tehtäviin.

Huom! Yksi työviikko vastaa yhtä opintopistettä, jolloin työtodistuksella hyväksi lukua haettaessa työviikkoja tulee olla vähintään yhtä monta kuin haettavassa opintojaksossa tai opintojakson osassa on opintopisteitä. Mikäli haet työtodistuksellasi useampaa hyväksilukua, tarkistathan, että työaikasi riittää kaikkien hakemiesi hyväksilukujen yhteisopintopistemäärään.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija

- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita


HYLÄTTY

-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Go back to top of page