Skip to main content

Orientation to the Profession (3 cr)

Code: 7K00FK72-3030

General information


Enrolment period
26.08.2023 - 24.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.09.2023 - 24.12.2023
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Laura Moisio
Lotta Markkula
Piia Lavonius-Ylönen
Päivi Lukin
Sanna Paloposki
Person in charge
Piia Lavonius-Ylönen
Course
7K00FK72

Objectives (course unit)

The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information

Content (course unit)

- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.

Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.

Exam schedules

-

Assessment methods and criteria

Sisältö:

Osa 1: Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
-osallistuminen opettajatuutortunneille
-osallistuminen hops-keskusteluun
-hyv/hyl

Osa 2: Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille
-hyv/hyl

Osa 3: Kirjoitusviestintä 1 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille
-kirjoitusviestintä integroituu toteutukseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, jossa tehdään essee.
-hyv/hyl

Osa 4: Tiedonhaku 0 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille (2h)
-hyv/hyl

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Orientaatiopäivät, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.

Learning materials

Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma

Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/

Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/

Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/



Lait

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994

Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Valvira https://www.valvira.fi/



Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Student workload

3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä

-Orientoivat päivät (19. ja 20.9)
-Tutoropettajatunnit
-HOPS keskustelu
-Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
-Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin). Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
- Kirjoittamisen työpajat. Esseeversiosta palautetaan palauteversio (noin 70% tekstistä) Moodleen ennen pajoja.
-Tiedonhaku 2 h. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.

Content scheduling

Sisältö:
Osa 1: Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Osa 2: Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
Osa 3: Kirjoitusviestintä 1 op
Osa 4: Tiedonhaku (2h) 0 op

Completion alternatives

Ei ole.

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Tarkennetut sisällöt:
-Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
-Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
-Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
-Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
-Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
-Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
-Kirjaston käyttä ja hakukoneet, tietokannat

-OPS21:ssä kaikki opiskelijaryhmät tekevät esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutukselle, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit –Hyväksytty

- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty

Opiskelija

- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Go back to top of page