Alalle orientoituminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK72-3030
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 24.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Laura Moisio
- Lotta Markkula
- Piia Lavonius-Ylönen
- Päivi Lukin
- Sanna Paloposki
Vastuuhenkilö
Piia Lavonius-Ylönen
Ryhmät
-
23SH2ELSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH2EL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisältö:
Osa 1: Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
-osallistuminen opettajatuutortunneille
-osallistuminen hops-keskusteluun
-hyv/hyl
Osa 2: Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille
-hyv/hyl
Osa 3: Kirjoitusviestintä 1 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille
-kirjoitusviestintä integroituu toteutukseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, jossa tehdään essee.
-hyv/hyl
Osa 4: Tiedonhaku 0 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille (2h)
-hyv/hyl
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatiopäivät, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.
Oppimateriaalit
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä
-Orientoivat päivät (19. ja 20.9)
-Tutoropettajatunnit
-HOPS keskustelu
-Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
-Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin). Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
- Kirjoittamisen työpajat. Esseeversiosta palautetaan palauteversio (noin 70% tekstistä) Moodleen ennen pajoja.
-Tiedonhaku 2 h. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Osa 1: Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Osa 2: Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
Osa 3: Kirjoitusviestintä 1 op
Osa 4: Tiedonhaku (2h) 0 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkennetut sisällöt:
-Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
-Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
-Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
-Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
-Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
-Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
-Kirjaston käyttä ja hakukoneet, tietokannat
-OPS21:ssä kaikki opiskelijaryhmät tekevät esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutukselle, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit –Hyväksytty
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa