Kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja genetiikan perusteet hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK74-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.05.2023 - 03.11.2023
Ajoitus
26.10.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heidi Valtatie
- Miia Koskela
- Anne Kivimäki
Vastuuhenkilö
Miia Koskela
Ryhmät
-
23ASH2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
- ymmärtää genetiikkaan liittyvän lainsäädännön ja eettisyyden periaatteet
Sisältö (OJ)
- terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
- yksilön omien valintojen tukeminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI)
- sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- genetiikan keskeiset käsitteet
- genetiikkaan liittyvä lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Genetiikan perusteet hoitotyössä
Hyväksytty
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteet
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen
Hylätty
Opiskelija
- ei ymmärrä, eikä osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteita
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkitystä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö: tentti examissa yksilötenttinä 11.12-16.12.
Psykologia: tentti examissa yksilötenttinä 11.12-16.12.
Uusinnat Examissa yksilötentteinä.
Korotustentti toteutuksen hoitotyön viimeisen uusinnan yhteydessä. Halukkuudesta korottaa omaa arvosanaa tulee ilmoittaa kurssin vastuuopettajalle sähköpostitse heti oman tenttisuorituksen tietoon saamisen jälkeen. Korotuskoe sisältää kaikki kurssin osat.
Hoitotyön 1. uusintatentti viikolla ??
Hoitotyön 2. uusintatentti viikolla ??
Psykologian 1. uusintatentti viikko ??
Psykologian 2. uusintatentti viikko ??
Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle kurssi sisältää Moodle-tentin. Tentin voi yrittää suorittaa kolme kertaa toteutuksen aikana, kun vaaditut tehtävät on tehty. Jos opiskelija ei pääse tenttiä läpi kolmella tenttiyrityksellä, tulee hänen ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suorittaa Moodle-kurssi kokonaisuudessaan. Jokaisen tenttikerran välissä on viikon tauko. Ethän jätä tentin tekemistä toteutuksen loppuun.
Tentti (kaikki yrityskerrat mukaanlukien) pitää tehdä 10.12 mennessä.
Ennakkotehtävä ennen pienryhmätyöskentely CBCL-aloitustuntia. Tutustu Hyvinvoinnin lähteillä oppaaseen ja täytä hyvinvointikartta, ota täytetty kartta mukaan tunnille 24.11 klo 10.15-11.45.
CBCL-esseen deadline hoitotyön opettajalle moodlen keskustelualustalle+turnitiin on 10.12. klo 16 mennessä. Deadlinen ylitettyä ryhmä ei voi saada esseestä bonuspisteitä hoitotyön tenttiin.
Vertaisarvioinnin deadline on 13.12.
CBCL tehtävän purkuistunto 14.12 on pakollinen.
RAI-tehtävän deadline on 4.12. Tehtävä on osa hoitotyön osiota. Ohjeet tehtävän tekemiseen löytyy Moodlesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus. Itsenäisten kurssitehtävien tekeminen ajallaan ja tehtävänannon mukaisesti.
Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi tentti (yksilötentti). Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä. Pienryhmätyöskentely integroituu Alalle-orientoitumisen opintojaksoon kirjoitusviestinnän osalta. Pienryhmätyöskentely voi vaikuttaa tentin pistemäärään korottavasti max 3 p verran. Pienryhmätyöllä on mahdollista korottaa vain ensimmäisen hoitotyön tentin pistemäärää, korottavat pisteet eivät siirry myöskään seuraaville toteutuksille.
Osa 4. Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op. Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Vastauksista 75 % tulee olla oikein.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja pienryhmätyöskentely (CBCL), ryhmätyöt, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, Moodle- ja verkkokurssit, itsenäiset tehtävät.
Oppimateriaalit
Osa 1, Hoitotyö:
-Luentomateriaalit
-Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Saatavissa kirjaston andor haun kautta. Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198
-Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
-Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359
-RAI -toimintakyvyn arviointimenetelmä:
https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta (verkkokoulun materiaali:)
-Käsiteltävinä teemoina: toimintakyvyn arviointi, RAI mittaristona ja kansallinen lakiperustainen merkitys
-Opettaja voi käydä edellä kuvatut teemat kontaktitunnilla tai käyttää THL-verkkokoulutuksen materiaaleja (alla ohjeet sisältöjen käytöstä)
-Esim. THL-verkkokoulusta RAI-välineistö kokonaan TAI video: RAIsoft - Mitä ovat RAI ja interRAI? on Vimeo JA RAI-arvioinnista: Arviointityypit, tietolähteet ja arviointikysymykset
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Osa 2, Psykologia:
-Luentomateriaalit
-Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä. Sivut Sivut 3-174, 186-206, 245-307
(sivunumerot ovat sähköisen kirjan mukaan, painetussa voi olla pieni ero, mutta koealue on vanhenemisen teeman loppuun asti.)
sisältöalueina: Kehityspsykologinen näkökulma, varhaislapsuus, keskilapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanheneminen
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Osa 3, Pienryhmätyöskentely (CBCL)
-Opettajan jakama materiaali
Osa 4, Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle-kurssi:
-Moodle-kurssin sisältö ja materiaalit kokonaisuudessaan, ellei toisin mainita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27h = 135h (3 op hoitotyö ja psykologia, 2 op geenitiedon perusteet Moodle-kurssi)
Koko kurssin tuntimäärä on opiskelijalle 135 tuntia, josta itsenäistä työskentelyä on 99 tuntia.
Orientaatiotunnit (sekä hoitotyön että psykologian) ovat pakollisia.
Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelystä poissaoloa ei voi korvata. Jos opiskelija on pois aloituksesta ja/tai lopetuksesta, hänen tulee suorittaa pienryhmätyöskentely uudestaan toisella toteutuksella.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö (orientaatio, luennot, ryhmätyöskentely luennoilla, tentti)
Osa 2: Psykologia (orientaatio, luennot, tentti)
Osa 3: Pienryhmätyöskentely (cbcl-työskentely: ennakkotehtävä, aloitus, työskentely, vertaisarviointi ja purku)
Osa 4: Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi (itsenäisesti opiskeltava Moodle-kurssi)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian osuuden vaihtoehtoisesti myös numeraalisesti arvioitavalla tehtävällä. Ota yhteys opettajaan: anne.kivimaki@tuni.fi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkaantuu opintojakson orientaatioon 26.10.2023 mennessä.
26.10 klo 16-17 läsnäolovelvollisuus, orientaatio opintojaksoon.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.