Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FO46-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.07.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 24.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
  • Anne Partanen
  • Milla Salama

Vastuuhenkilö

Anne Partanen

Ryhmät

  • 23SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Sisältö (OJ)

- hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
- erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa, opiskelijoilla voi olla ammatillista vuorovaikutusta alaikäisen kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana kahdella viikon mittaisella harjoittelujaksolla viikoilla 41 ja 44. Harjoittelupäiviä on yhteensä 10.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun harjoittelun ohjeiden ja sääntöjen, arviointikriteerien ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti.

Opiskelija saavuttaa harjoittelun osaamisen opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti sekä laatii reflektiopäiväkirjan hyväksytysti.


Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija

- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita



Hylätty

-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää kaksi viikon mittaista jaksoa oman asiakkaan kanssa, oppimistilanteiden reflektioita sekä reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.
Lisäksi osallistuminen järjestöpäivään sekä esseen kirjoittaminen päivästä.

Oppimateriaalit

Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja (OH-HAR2018Ohjattu harjoittelu)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.

Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.

Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice, 48:102887

Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol38 (3), p.149-151

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op: 5 x 27 h = 135 h.
Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson orientaatiotunnit, reflektiot ja muut tunnit koululla sekä reflektiopäiväkirjan tekeminen. Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 72 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ohjattu harjoittelu 1 voidaan hyväksi lukea seuraavasti:
-opiskelijalla on opintojakson tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän on saavuttanut ko. opintojakson tavoitteet
- Opiskelija hakee osaamisen hyväksilukua Pakin HyväHot -järjestelmässä (kts.tarkemmat ohjeet Moodlesta)
-Osaamisen hyväksilukuun kuuluu reflektiivisen esseen kirjoittaminen.
Kirjoita reflektiivinen essee omasta osaamisesta suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin hyödyntäen aiempaa kokemustasi ja tutkittua tietoa (min. 7 sivua) (kts tarkemmat ohjeet Moodlesta)
-Lisäksi opiskelija osallistuu
-TEHY-infon ja Suomen sairaanhoitajien infoon torstaina 28.09.2023 12.30 - 15.45
- Osallistuu syksyn 2023 järjestöpäivään, joka on 13.11.2023 klo 8-16,
teemana "Yhdessä arjessa luomassa täyttä elämää". (Löytyy lukujärjestyksestä ja on läsnäolovelvollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjattu harjoittelu 1 tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa. Harjoittelupaikkaa ei varata Jobiilista. Opiskelija etsii harjoittelupaikan omatoimisesti.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1:n teema ja punainen lanka on ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen osaaminen. Harjoittelu sisältää kahden harjoitteluviikon aikana toteutuvia harjoittelupäiviä oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.

Tarkoitus on, että opiskelijat harjoittelevat ammatillista vuorovaikutusta ja yhdessä toimimista eri-ikäisten asiakkaiden kanssa. Opiskelijat osallistuvat harjoitteluyksikön/järjestön toimintaan sekä järjestävät erilaista toimintaa ja yhdessäoloa (esimerkiksi viriketoiminta, juttelu, ulkoilu, leikki tms.) asiakkaille. Oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa tapahtuvaa toimintaa tulee olla 72 tunnin verran. Harjoittelu asiakkaan luona toteutuu pariharjoitteluna tai yksilöharjoitteluna.

Läsnäolovelvollisuus on ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja muissa toteutukseen liittyvissä opetuksissa ja reflektioissa.

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää:
-mahdollisesti oppilaitospastori Jussi Houtun ja opintokuraattorin vierailun (tämä selviää myöhemmin).
-TEHY-infon ja Suomen sairaanhoitajien infon torstaina 28.09.2023 12.30 - 15.45
- Osallistuminen syksyn 2023 järjestöpäivään, joka on 13.11.2023 klo 8-16,
teemana "Yhdessä arjessa luomassa täyttä elämää". (Löytyy lukujärjestyksestä ja on läsnäolovelvollinen.
-Mahdolliset muut opettajan osoittamat luennot.

Opiskelija täyttää workseediin omat tavoitteensa, jotka pohjaavat opetussuunnitelmassa olevien Ohjattu harjoittelu 1 tavoitteisiin. Työvuorot kirjataan myös workseediin.

Reflektiopäiväkirjan ohje esitellään orientaatiotunnilla.
Reflektiopäiväkirja tulee palauttaa harjoittelua ohjaavalle opettajalle harjoittelujakson jälkeen
12.11 mennessä.

Järjestöpäivän ohje:
Osallistu 13.11 järjestettävään järjestöpäivään ja kirjoita mitä ajatuksia päivän teema sinussa herätti. Laajuus yksi sivu.
Järjestöpäivän 1 sivun essee tulee palauttaa viimeistään sunnuntaina 19.11 mennessä.