Siirry suoraan sisältöön

Kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja genetiikan perusteet hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FK74-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.07.2023 - 20.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anne Kivimäki
  • Milla Salama

Vastuuhenkilö

Milla Salama

Ryhmät

  • 23SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
- ymmärtää genetiikkaan liittyvän lainsäädännön ja eettisyyden periaatteet

Sisältö (OJ)

- terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
- yksilön omien valintojen tukeminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI)
- sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- genetiikan keskeiset käsitteet
- genetiikkaan liittyvä lainsäädäntö ja eettiset periaatteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Genetiikan perusteet hoitotyössä
Hyväksytty
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteet
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen

Hylätty
Opiskelija
- ei ymmärrä, eikä osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteita
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkitystä

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu koululla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Hoitotyö: tentti 6.10.2023 ryhmätenttinä, jos mahdollista.
Psykologia: tentti viikoilla 39-40 Exam:ssa.
Uusinnat tenttiterraariossa Examissa yksilötentteinä.
Korotustentti 50 tai tarvittaessa myöhemmin.

Hoitotyön (terveyden edistäminen) 1. uusintatentti viikolla 45
Hoitotyön (terveyden edistäminen) 2. uusintatentti viikolla 50

Psykologian 1. uusintatentti viikko 46 Examissa, 2. uusinta ilmoitetaan myöhemmin

Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle kurssi sisältää Moodle-tentin. Tentin voi yrittää suorittaa kolme kertaa toteutuksen aikana, kun vaaditut tehtävät on tehty. Jos opiskelija ei pääse tenttiä läpi kolmella tenttiyrityksellä, tulee hänen ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suorittaa Moodle-kurssi kokonaisuudessaan uudestaan.
Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssin suorittaminen hyväksytysti 22.10. klo 23.59 mennessä.

CBCL-pienryhmätyöskentely:
Teen ennen cbcl-aloitusta ennakkotehtävä (Hyvinvointikartta) ja tuo se aloitustunnille mukaan.
Aloitus: 30.8.2023, ryhmällä 1 klo 8.30-10.00 ja ryhmällä 2 klo 10.15-11.45
Esseen palautus 28.9. klo 12.00 mennessä Moodleen.
Purku: Ryhmä 2: 2.10. ja Ryhmä 1: 4.10.

Koko toteutuksen korotuskoe viikolla 50. Ilmoita korottamisesta toteutuksen vastuuopettajalla sähköpostilla viimeistään viikolla 46. Tämän jälkeen korottaminen ei ole mahdollista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi tentti (yksilö- tai ryhmätentti). Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Ryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Ryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Poissaoloa ei voi korvata. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä. Pienryhmätyöskentely integroituu Alalle-orientoitumisen opintojaksoon kirjoitusviestinnän osalta. Pienryhmätyöskentely voi vaikuttaa tentin pistemäärään korottavasti. Pienryhmätyöllä on mahdollista korottaa vain ensimmäisen hoitotyön tentin pistemäärää, korottavat pisteet eivät siirry myöskään seuraaville toteutuksille.
Osa 4. Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op. Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Vastauksista 75 % tulee olla oikein.

ARVIOINTIASTEIKKO (hoitotyö ja psykologia):
0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja pienryhmätyöskentely, ryhmätyöt, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, cbcl, draama / roolipelit, erilaiset some-työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät, Moodle- ja verkkokurssit

Oppimateriaalit

Osa 1, Hoitotyö:
-Luentomateriaalit

-Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049 Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198

-Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177

-Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359

-RAI -toimintakyvyn arviointimenetelmä:
https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta (verkkokoulun materiaali:)
-Käsiteltävinä teemoina: toimintakyvyn arviointi, RAI mittaristona ja kansallinen lakiperustainen merkitys
-Opettaja voi käydä edellä kuvat teemat kontaktitunnilla tai käyttää THL-verkkokoulutuksen materiaaleja (alla ohjeet sisältöjen käytöstä)
-Esim. THL-verkkokoulusta RAI-välineistö kokonaan TAI video: RAIsoft - Mitä ovat RAI ja interRAI? on Vimeo JA RAI-arvioinnista: Arviointityypit, tietolähteet ja arviointikysymykset

-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Osa 2, Psykologia:
-Luentomateriaalit

-Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä. Sivut 3-174, 186-206, 245-307
(sivunumerot ovat sähköisen kirjan mukaan, painetussa voi olla pieni ero, mutta koealue on vanhenemisen teeman loppuun asti). Sisältöalueina: Kehityspsykologinen näkökulma, varhaislapsuus, keskilapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanheneminen

-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Osa 3, Pienryhmätyöskentely (CBCL)
-Opettajan jakama materiaali

Osa 4, Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle-kurssi:
-Moodle-kurssin sisältö ja materiaalit kokonaisuudessaan, ellei toisin mainita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27h = 135h (hoitotyö 2op ja psykologia 1op, genetiikan perusteet hoitotyössä 2 op Moodle-kurssi).

Koko kurssin tuntimäärä on opiskelijalle 135 tuntia, josta itsenäistä työskentelyä on 99 tuntia.

Orientaatio tunnit (sekä hoitotyön että psykologian) ovat pakollisia.

Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelystä poissaoloa ei voi korvata.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö 1op
Osa 2: Psykologia 1op
Osa 3: Pienryhmätyöskentely 1op
Osa 4: Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian tehtävällä. Tehtävästä kerrotaan psykologian osuuden orientaatiossa. Ota yhteys opettajaan: anne.kivimaki@tuni.fi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Genetiikan -tentin voi tehdä halutessaan enganniksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkaantuu mahdollisesti opintojakson orientaatioon mennessä.

CBCL-työskentelyssä poissaoloa ei voi korvata. Jos opiskelija on pois aloituksesta ja/tai lopetuksesta, tulee hänen suorittaa pienryhmätyöskentely kokonaisuudessaan toisella toteutuksella.

Kirjoitusviestinnän (joka kuuluu alalle orientoitumisen opintojaksoon) tunneilta saat apua ryhmäesseen kirjoittamiseen.