Skip to main content

Managing the Safety and Well-being of the Work Community (5 cr)

Code: 7H00FL08-3002

General information


Enrolment period
02.05.2023 - 26.06.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 19.10.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
MD in Management and Development of Wellbeing Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Development and Management of Health Care and Social Services
Teachers
Hannele Laaksonen
Sanna Keskikuru
Marjo Räsänen
Person in charge
Hannele Laaksonen
Course
7H00FL08

Objectives (course unit)

The student
-- is able to act as an expert in safety risks and their prevention in organizations of health care and social services and to develop activities in the organizations on a large scale
- is able to identify and intervene the risk factors and prevention of the well-being of the work community and act as an expert in the development of well-being at work
- is able to manage and develop the safety and well-being in the organization

Content (course unit)

- risk management and risk reduction in health care and social services
- models and methods for developing well-being at work
- fair and ethical leadership
- age management
- management of conflicts in health care and social services
- crisis management and communication

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
- is able to search for information related to the topic and use national and international sources
- is able to apply the information gathered at a descriptive level in reviewing current practices and practices;

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to retrieve evidence-based information from a variety of national and international information sources, critically evaluate studies and synthesize the information gathered
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices

Exam schedules

Sovittu

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Learning materials

Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609

TURVALLISUUSJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA
Hyttinen, M. & Korte, A. 2022. Työoikeuden perusteet. Oppikirja. Saatavana e-kirjana. LUVUT 6-8.

Lehesvuo, R & Jalonen, H. 2022. Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta. Vol 41 Nro 2 (2022): Hallinnon Tutkimus: Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta | Hallinnon Tutkimus (journal.fi)

Mannila, E. & Laajalahti, A. 2021. Tavoitteena turvallisuus. Miten kehittää turvallisuuskulttuuria ja tukea kriiseistä oppimista sairaaloissa? Aikuiskasvatus Vol 41 Nro 1 (2021). Tavoitteena turvallisuus | Aikuiskasvatus (journal.fi)

Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015. Haastavat asiakastilanteet -väkivalta työssä. Helsinki: Talentum. Saatavana e-kirjana.

Saukkonen, P., ym. 2019. Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi. Sosiaalitieteellinen Aikakauslehti Vol 56 Nro 2 (2019). Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi | Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti (journal.fi)

Suomen Standardisoimisliitto. ISO 45001:2018, Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen. https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_45001_tyoterveys- _ja_tyoturvallisuusjohtaminen.

Mannermaa, Katri 2018. Työsuojelupäällikön käsikirja. Helsinki: Alma Talent.



HYVINVOINTIJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA

Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro.

Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Oppian. LÖYTYY TAMKIN KIRJASTOSTA.

Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla -dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu (e-julkaisu)

Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.

Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta 2010. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)

Tuomi, J. (toim.) 2018. Työhyvinvoinnin hyviä käytäntöjä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.(e-julkaisu)

Tarnanen, P. & Tuomi, J. (toim.) 2018. Työtä työhyvinvoinnin edistämiseksi - kuusi tulokulmaa. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu. (e-julkaisu)

Student workload

Luennot 17,5 h, tiimitehtävien purkun varattu 8 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 109,5 h.

Content scheduling

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla, Laaksonen
- kriisijohtaminen ja -viestintä, Laaksonen
- ikäjohtaminen, Laaksonen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät, Laaksonen
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen, Laaksonen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla, Laaksonen
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista, Keskikuru

Completion alternatives

Ei valinnaisia

Practical training and working life cooperation

Ei

International connections

Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä

Further information

Ei

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Go back to top of page