Managing the Safety and Well-being of the Work Community (5 cr)
Code: 7H00FL08-3002
General information
- Enrolment period
- 02.05.2023 - 26.06.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 19.10.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- MD in Management and Development of Wellbeing Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Management of Health Care and Social Services
- Teachers
- Hannele Laaksonen
- Sanna Keskikuru
- Marjo Räsänen
- Person in charge
- Hannele Laaksonen
- Course
- 7H00FL08
Objectives (course unit)
The student
-- is able to act as an expert in safety risks and their prevention in organizations of health care and social services and to develop activities in the organizations on a large scale
- is able to identify and intervene the risk factors and prevention of the well-being of the work community and act as an expert in the development of well-being at work
- is able to manage and develop the safety and well-being in the organization
Content (course unit)
- risk management and risk reduction in health care and social services
- models and methods for developing well-being at work
- fair and ethical leadership
- age management
- management of conflicts in health care and social services
- crisis management and communication
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
- is able to search for information related to the topic and use national and international sources
- is able to apply the information gathered at a descriptive level in reviewing current practices and practices;
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to retrieve evidence-based information from a variety of national and international information sources, critically evaluate studies and synthesize the information gathered
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
Exam schedules
Sovittu
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.
Learning materials
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
TURVALLISUUSJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA
Hyttinen, M. & Korte, A. 2022. Työoikeuden perusteet. Oppikirja. Saatavana e-kirjana. LUVUT 6-8.
Lehesvuo, R & Jalonen, H. 2022. Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta. Vol 41 Nro 2 (2022): Hallinnon Tutkimus: Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta | Hallinnon Tutkimus (journal.fi)
Mannila, E. & Laajalahti, A. 2021. Tavoitteena turvallisuus. Miten kehittää turvallisuuskulttuuria ja tukea kriiseistä oppimista sairaaloissa? Aikuiskasvatus Vol 41 Nro 1 (2021). Tavoitteena turvallisuus | Aikuiskasvatus (journal.fi)
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015. Haastavat asiakastilanteet -väkivalta työssä. Helsinki: Talentum. Saatavana e-kirjana.
Saukkonen, P., ym. 2019. Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi. Sosiaalitieteellinen Aikakauslehti Vol 56 Nro 2 (2019). Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi | Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti (journal.fi)
Suomen Standardisoimisliitto. ISO 45001:2018, Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen. https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_45001_tyoterveys- _ja_tyoturvallisuusjohtaminen.
Mannermaa, Katri 2018. Työsuojelupäällikön käsikirja. Helsinki: Alma Talent.
HYVINVOINTIJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA
Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro.
Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Oppian. LÖYTYY TAMKIN KIRJASTOSTA.
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla -dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu (e-julkaisu)
Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta 2010. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Tuomi, J. (toim.) 2018. Työhyvinvoinnin hyviä käytäntöjä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.(e-julkaisu)
Tarnanen, P. & Tuomi, J. (toim.) 2018. Työtä työhyvinvoinnin edistämiseksi - kuusi tulokulmaa. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu. (e-julkaisu)
Student workload
Luennot 17,5 h, tiimitehtävien purkun varattu 8 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 109,5 h.
Content scheduling
- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla, Laaksonen
- kriisijohtaminen ja -viestintä, Laaksonen
- ikäjohtaminen, Laaksonen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät, Laaksonen
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen, Laaksonen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla, Laaksonen
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista, Keskikuru
Completion alternatives
Ei valinnaisia
Practical training and working life cooperation
Ei
International connections
Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä
Further information
Ei
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja