Siirry suoraan sisältöön

Johdanto tieteellisen tutkimuksen lähtökohtiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00FZ15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 16.10.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Opettaja

  • Minna Törnävä

Ryhmät

  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat ja menetelmät
• tietää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen erot ja toteuttamisen lähestymistavat
• tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmia ja eettisiä periaatteita

Sisältö (OJ)

Sisältö:
• tieteellisen tiedon kriteerit
• tutkimusprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus ja niiden menetelmät
• tutkimuksen eettiset lähtökohdat
• tutkimuksen luotettavuuden arviointi
• tiedonhallinta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arviointi: Hyväksytty / hylätty
Hyväksytty
Opiskelija
• opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija tietää määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeiset elementit sekä niiden erot
• opiskelija tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta

Hylätty
• opiskelija ei hallitse tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija ei hallitse tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija ei tiedä määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeisiä elementtejä eikä niiden eroja
• opiskelija ei tiedä eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä
• opiskelija ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
• ei suorita sovittuja oppimistehtäviä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti itsevalittuna ajankohtana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat ja menetelmät
• tietää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen erot ja toteuttamisen lähestymistavat
• tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmia ja eettisiä periaatteita

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itseohjautuva verkkokurssi

Oppimateriaalit

Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Helsinki: Gaudeamus.
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2015). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Metsämuuronen J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänen, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYPro Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 5x27h = 135h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
• opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija tietää määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeiset elementit sekä niiden erot
• opiskelija tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta

Hylätty
• opiskelija ei hallitse tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija ei hallitse tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija ei tiedä määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeisiä elementtejä eikä niiden eroja
• opiskelija ei tiedä eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä
• opiskelija ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
• ei suorita sovittuja oppimistehtäviä