Skip to main content

Music Perception, Analysis and History 2 (15 cr)

Code: 2X00ER48-3007

General information


Enrolment period
08.06.2022 - 30.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2022 - 08.05.2023
Implementation has ended.
Credits
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Music
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Culture and Arts, Music
Degree Programme in Culture and Arts, Music
Teachers
Matti Ruippo
Susanna Vainio
Paavo Korpijaakko
Elina Salmi
Tero Lanu
Markus Yli-Jokipii
Tero Koski
Person in charge
Hannu Pohjannoro
Small groups
Musiikin historia 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Säveltapailu 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Sovitus ja soitinnuksen perusteet (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Musiikin tietotekniikka, ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Musiikin tietotekniikka, ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Musiikkinanalyysi 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Pienryhmä 5
Pienryhmä 6
Tags
CONTACT
Course
2X00ER48

Objectives (course unit)

Music History
Students have gained knowledge of the fundaments of the history of art music from the romantic era up to modern time. They recognize characteristics of the various periods of times and the unities and trends formed in different eras.

Content (course unit)

Music History
Fundaments of Romanticism in music, and music of the 20th and 21st century.

Prerequisites (course unit)

Music Perception, Analysis and History 1 or similar competences.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa välttävästi käyttää musiikin tietotekniikkaa oman ammattiosaamisensa apuna.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet tyydyttävästi, mutta musiikinhistoriallisten asiakokonaisuuksien johdonmukaisessa käsittelemisessä on puutteita. Opiskelijan kirjallinen ilmaisu on heikkoa.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelijan tuntemus soitinten ominaisuuksista ja tyypillisisitä käyttötavoista on vaatimatonta. Opiskelija osaa pääpiirteittäin lukea orkesteripartituuria. Harjoitustehtävät noudattavat perusratkaisuja eivätkä kaikilta osin ota huomioon soitinten ominaisuuksia. Esitysmerkinnät ovat puutteellisia.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, toonika on tunnistettavissa).

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa käyttää nuotinkirjoitus- ja äänitysohjelmia oman ammattiosaamisensa tukena. Hän osaa julkaista musiikillista materiaalia sähköisesti.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet ja niiden yksityiskohtia ja osaa käsitellä kriittisesti historiankirjoitusta. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikin historian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelija tuntee yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuuksia ja tyypillisiä käyttötapoja. Opiskelija osaa lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä yleisimmin esiintyviä lyhenteitä ja merkintöjä. Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen tuntemusta. Esitysmerkinnöissä ei ole merkittäviä puutteita ja nuottikuva on selkeä.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa käyttää erinomaisesti nuotinkirjoitus- ja äänitysohjelmia oman ammattiosaamisensa tukena. Hän osaa julkaista musiikillista materiaalia, eri kanavia käyttäen sähköisesti.

Musiikin historia
Opiskelija osoittaa erinomaista asiakokonaisuuksien ja niiden yksityiskohtien hallintaa. Hän osaa käsitellä historiallista tietoa kriittisesti ja monipuolisesti omaan ammatilliseen substanssiosaamiseensa soveltaen. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikin historian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelija tuntee yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuudet ja tyypilliset käyttötavat. Opiskelija osaa sujuvasti lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä esiintyvät lyhenteet ja merkinnät.
Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen monipuolista hallintaa. Esitysmerkinnät ovat asianmukaiset ja nuottikuva on viimeistelty.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden

Exam schedules

Musiikin tietotekniikka:
Musiikin historia: Tentti viimeisellä opetuskerralla..
Sovittaminen: Portfolioarviointi: opettaja arvioi valikoiman harjoitustehtäviä.
Säveltapailu: Tentti viimeisellä opetuskerralla.
MUSIIKKIPEDAGOGI: Musiikkianalyysi: Tentti viimeisellä opetuskerralla.
MUSIIKKITEATTERI: Ohjelmistopraktikum: Tentti viimeisellä opetuskerralla.

Tentin uusinta Musiikin yleisinä tenttipäivinä.

Assessment methods and criteria

Musiikin historia: Tentti, jossa kirjallinen osuus ja kuunteluohjelmiston tentti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Musiikin tietotekniikka: Ryhmäopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely.
Musiikin historia: Luento-opetus ja itsenäinen työskentely.
Sovittaminen: Ryhmäopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely.
Säveltapailu: Ryhmäopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely.
MUSIIKKIPEDAGOGI: Musiikkianalyysi: Ryhmäopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely.
MUSIIKKITEATTERI: Ohjalemistopraktikum: Ryhmäopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely.

Learning materials

Musiikin historia:
Opiskelija tuntee länsimaisen taidemusiikin historian aikakausien estetiikan perusteet romantiikasta aikamme musiikkiin. Hän tunnistaa aikakausille ominaisia tyylipiirteitä sekä hahmottaa tyylikausien kokonaisuuksia ja kehityslinjoja.
Kurssimateriaali jaetaan OneDrive-kansioon kurssin yhteydessä.

Content scheduling

Suuntautumispolusta (musiikkipedagogi/musiikkiteatteri) riippuen opintojakso sisältää seuraavat osat :

MUSIIKKIPEDAGOGI:
Musiikin tietotekniikka, Tero Koski.
Musiikin historia, Markus Yli-Jokipii
Säveltapailu,
Musiikkianalyysi, Tero Lanu.
Sovittaminen (klassisen musiikin painotus) Paavo Korpijaakko.

MUSIIKKITEATTERI:
Musiikin tietotekniikka, Tero Koski.
Musiikin historia, Markus Yli-Jokipii
Säveltapailu,
Ohjelmistopraktikum, Aki Haikonen
Sovittaminen(klassisen musiikin painotus) Paavo Korpijaakko.

Completion alternatives

AHOT

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Musiikin historia: Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet tyydyttävästi, mutta musiikinhistoriallisten asiakokonaisuuksien johdonmukaisessa käsittelemisessä on puutteita. Opiskelijan kirjallinen ilmaisu on heikkoa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Musiikin historia: Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet ja niiden yksityiskohtia ja osaa käsitellä kriittisesti historiankirjoitusta. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikinhistorian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Musiikin historia:Opiskelija osoittaa erinomaista asiakokonaisuuksien ja niiden yksityiskohtien hallintaa. Hän osaa käsitellä historiallista tietoa kriittisesti ja monipuolisesti omaan ammatilliseen substanssiosaamiseensa soveltaen. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikinhistorian tutkimuksen näkökulmien kautta

Go back to top of page