Käyttäjälähtöinen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen ja innovointi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EC22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2023
Laajuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ilkka Piiroinen
Vastuuhenkilö
Ilkka Piiroinen
Ryhmät
-
20FYFysioterapeutti syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- soveltaa käyttäjälähtöisiä ja osallistavia suunnittelu- ja innovointimenetelmiä
- kehittää yhteistyössä työelämätahojen kanssa uusia palveluita ja tuotteita sekä liiketoimintamalleja sosiaali- ja terveysalalle.
Sisältö (OJ)
- toimintaympäristöanalyysi
- osallistavat suunnittelu-, arviointi – ja kehittämismenetelmät
- innovointitekniikat ja palvelumuotoilu
- ideasta tuotteeksi / palveluksi –prosessi
- palveluiden laatu ja vaikuttavuuden arviointi
- digitaaliset välineet toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija
- jäsentää sosiaali- ja terveysalan palveluihin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja soveltaa tietoa eri tilanteisiin.
- tunnistaa ja kehittää työelämälähtöisiä palveluita
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteiden vaatimalla tavalla
- osaa perustella toimintansa
- toiminta on tilanteiden mukaista
- antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
- tarkastelee ja arvioi asioita sekä asiakkaan / tiimin / työyhteisön näkökulmasta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja toiset tiimiläiset huomioiden
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös tiimin toimintaan
Hylätty
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelijalta puuttuu suorituksia.
Aika ja paikka
Tiimiyrityksen ja projektitoiminnan yhteydessä suoritettavia yllämainituin opteusmenetelmin suoritettavia opintoja voi tehdä koko opintosuunnan aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ei ole. Ne korvataan kirjoittamalla esseitä, osallistumalla seminaareihin, pajoihin ja tiimiyrityksen toimintaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on hyväksytty- hylätty. Opintojakson arvioinnin perusteena ovat kirjoitetut esseet, käytännön projekteissa toiminta ja itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pajatyöskentely, luentoja/oppimismateriaalit, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely, esseiden kirjoittaminen.
Oppimateriaalit
Alustukset ja aiheeseen liittyvä kirjallisuus päivitetään opintojakson alkaessa ja aikana. Opiskelijat suositellaan myös itse etsimään aiheeseen sopivaa kirjallisuutta ja muuta materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojen sisällön jaksotus ja aikataulutus käydään läpi ja sovitaan yhteisesti tiimiyrityksen aloittaessa toimintansa.
Sisällön jaksotus
Opintojen sisällön jaksotus ja aikataulutus käydään läpi ja sovitaan yhteisesti tiimiyrityksen aloittaessa toimintansa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suorituksesta sovitaan erikseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä tehdään käynnissä oleviin projekteihin ja toimeksiantoihin liittyen opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
Mahdollisia kv-yhteistyöprojektit.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija
-osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti eri fysioterapian alueella
- osaa jäsentää kirjallisesti kuvaten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä