Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen harjoittelu 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ET99-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 05.05.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Susanna Vainio
  • Petri Antikainen
  • Jari Salmela
  • Anniina Lehto
  • Pekka Ahonen
  • Janne Tuomi
  • Jukka Iisakkila
  • Elina Haapamäki
  • Lotte Nyberg
  • Tiina Kaukinen
  • Teemu Salmi
  • Kirsti Vartiainen
  • Annaleena Ilveskivi
  • Silva Koskela
  • Tarja Mäki-Latvala
  • Hannu Pohjannoro
  • Markus Yli-Jokipii

Vastuuhenkilö

Jari Salmela

Ryhmät

  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.

Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.

Sisältö (OJ)

Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.

Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Aika ja paikka

Kuoronjohto: Luokkatunti tiistaisin 9.30-11
Orkesterinjohto: Luokkatunti maanantaisin 11-12.30
Instrumenttipedagogiikka. sovitaan erikseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Instrumenttipedagogiikka. opetusnäyte kevätlukukaudella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Instrumenttipedagogiikka: Opetusnäyte 30 min, johon kuuluu opiskelijan itsearviointi, tuntisuunnitelma, lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelma. Näiden arviointia sekä koko lukuvuosityöskentelyn reflektointia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Seminaarityöskentely luokkatunneilla sekä työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Instrumenttipedagogiikka:
Pedagoginen praktikum, joka on luentotyyppinen ainedidaktiikkaan keskittyvä jakso, jossa ohjaava opettaja päättää toimintavat ja käytänteet. Opetusharjoittelu koko lukuvuoden yhden harjoitusoppilaan kanssa, ohjaava opettaja seuraa opetusta ja antaa siitä palautetta sovitussa määrin. Ohjattu havainnointi, jossa opiskelija seuraa oman substanssialueensa, sekä muiden instrumenttien perustason opetusta ja konsertteja.

Oppimateriaalit

Instrumenttipedagogiikka: sovitaan erikseen, painopisteenä perustason opetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Instrumenttipedagogiikka: Opetusharjoittelua koko lukuvuosi 2 x 30 min tai 1 x 60 min viikossa + tuntien valmistelu, Osallistuminen Pedagogisen praktikumiin Ohjaavan opettajan kanssa sovitulla aikataululla sekä Ohjatun havainnoinnin toteutus läpi lukuvuoden.

Sisällön jaksotus

Instrumenttipedagogiikka: koko lukuvuosi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Instrumenttipedagogiikka: AHOT