Pedagoginen harjoittelu 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00ET98-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Mika Väyrynen
- Janne Tuomi
- Jukka Iisakkila
- Tero Koski
- Lotte Nyberg
- Tiina Kaukinen
- Teemu Salmi
- Annaleena Ilveskivi
- Silva Koskela
- Tarja Mäki-Latvala
- Hannu Pohjannoro
- Elina Salmi
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
- Johdatus verkkopedagogiikkaan, 1 op, ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Johdatus verkkopedagogiikkaan, 1 op, ryhmä C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Johdatus verkkopedagogiikkaan, 1 op, ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Johdatus verkkopedagogiikkaan, 1 op, ryhmä B
- Johdatus verkkopedagogiikkaan, 1 op, ryhmä C
- Johdatus verkkopedagogiikkaan, 1 op, ryhmä A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hahmottaa verkko-opetuksen mahdollisuuksia musiikinopetuksessa. (1 op)
Hän tutustuu oman substanssinsa opetukseen liittyviin periaatteisiin ja opetuksessa käytettäviin materiaaleihin praktikum 1 -opinnoissa. (2 op)
Substanssipedagogiikka (2 op):
Instrumenttipedagogi
Opiskelijalla on valmiuksia opettaa substanssinsa oppilasta. Hän on perehtynyt substanssiopetukseen liittyviin tekijöihin sekä kykenee havainnoimaan ja reflektoimaan opetusta.
Musiikinteoriapedagogi
Opiskelijalla on valmiudet toteuttaa tavoitteellisia opetustuokioita musiikin hahmotusopintojen perustason oppijoiden kanssa. Hän osaa laatia johdonmukaisia tuntisuunnitelmia ja reflektoida omaa opetustaan. Hänellä on taitoa toimia ryhmien kanssa ja kollegiaalisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa kuoron/orkesterin taiteellisena johtajana toimimisen pedagogiset perustaidot. Hänellä on valmiuksia perustason kuoron/orkesterin kehittämiseen ja hän pystyy havainnoimaan ja reflektoimaan musiikin johtamista ja harjoittamista pedagogisena prosessina. Opiskelija ymmärtää kuoron, klassisen orkesterin ja puhallinorkesterin ja musikaaliohjelmiston harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelija perehtyy ohjaavan opettajansa kanssa substanssinsa opetukseen liittyviin teknisiin asioihin ja materiaaleihin sekä opettaa joko yksilöopetusta ja ryhmiä. Ohjaava opettaja on mukana osalla opetuskerroista, antaa palautteen ja reflektoi tilanteita yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Lisäksi opiskelija osallistuu praktikum 1-opintoihin ja suorittaa siihen liittyvät tehtävät. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Verkko-opetus
Verkko-opetuksen mahdollisuudet opetuksessa.
Substanssipedagogiikka:
Musiikinteoriapedagogi:
Musiikin hahmotusopintojen perustason ryhmien opettaminen pienryhmätyönä. Praktikum 1 - tunnit, joissa käsitellään opetusmateriaaleja, opetukseen liittyvää sidosryhmätyötä, laaditaan opetukseen liittyviä suunnitelmia ja harjoitellaan toiminnallisesti kokonaisvaltaisen ilmiöoppimisen mahdollisuuksia musiikin hahmotusopinnoissa.
Instrumenttipedagogi:
Oman substanssin opetuksen pääperiaatteet ja niiden soveltaminen opetuksessa.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja:
Työskentely harjoitusinstrumentin kanssa sekä osallistuminen pedagogiikan ryhmätunneille.
Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi.
Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
Instrumenttipedagogiikka: TAMK Pääcampus, Pianolaboratorio (Hämeenpuisto)
Musiikinteoriapedagogiikka: Pääkampus, Kuntokatu 4, P2-02
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia toteutetaan koko opintojakson ajan sekä opettajajohtoisena että vertaisarviointina.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Instrumenttipedagogi: Pedagoginen praktikumin luennot, pedagogiset tehtävät, ohjelmistoon tutustuminen, työskentely harjoitusoppilaan kanssa 10 x 30 min.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen että säveltäminen): Pedagogisen praktikumin luennot pidetään erillisen aikataulun mukaisesti. Tunneilla tutustutaan materiaaleihin, suunnitellaan oppimistuokioita, harjoitellaan kehollisia menetelmiä ja eri tasojen loogista suunnittelua. Opetetaan parin kanssa kahta perustason ryhmää.
Oppimateriaalit
Sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27 tuntia
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogiikka:Pedagoginen praktikum syyskausipainotteisesti, opetusharjoittelu kevätkaudella.
Musiikinteoriapedagogiikka: Pedagoginen praktikum ja opetusharjoittelu koko lukuvuoden ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu.
Kansainvälisyys
Osa materiaalista on kansainvälistä.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: opsikelija ei osoita edistymistä eikä kiinnostusta pedagogisiin opintoihin, laiminlyö tehtävät, eikä hoida opetusharjoitteluaan oppilasta edistävällä tavalla.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: opiskelija on osoittanut aktiivisuutta tunneilla, tehnyt annetut tehtävät, ja hoitanut moitteettomasti opetusharjoittelun.
Hylätty: Opiskelijan aktiiviisuus pedagogisten valmiuksien oppimiseen on niukkaa, opetusharjoittelujakson aikana substanssiaineen taitojen välittäminen harjoitusoppilaalle ei toteudu.