Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 4 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER57-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 04.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Matti Ruippo
  • Susanna Vainio
  • Petri Antikainen
  • Seppo Planman
  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Jukka Iisakkila
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
  • Tiina Kaukinen
  • Heini Kärkkäinen
  • Kalle Oittinen
  • Roope Mäenpää
  • Silva Koskela
  • Susanna Tenkanen-Lindeman
  • Tiina Kaukinen
  • Markus Yli-Jokipii
  • Hanna Hurskainen

Vastuuhenkilö

Jari Salmela

Pienryhmät

  • Praktikum 4, eri opettajia instrumenteittain, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus, syksy 3op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät, RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi

Pienryhmät

  • Praktikum 4, eri opettajia instrumenteittain, 1 op
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus, syksy 3op
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ A
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ B
  • Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät, RYHMÄ C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisätietoa.

Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta. Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.

Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän projektin.

Substanssipedagogiikka:
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Opiskelijalla on valmius toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja hänella on kykyä toteuttaa projekti työelämäyhteydessä. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana.

Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija pystyy toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti. Opiskelija on omaksunut työelämätaitoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja käyttää niitä työhyvinvointia edistävästi. Hän osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.

Kuoronjohtopedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille ja kuoromuodoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija osaa toimia kuoromestarina ooppera- ja orkesterituotannoissa. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana on vahvistunut.

Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija on syventänyt eri soittimien pedagogiikan tietämystään. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti orkesterinjohtajana on vahvistunut.

Sisältö (OJ)

- asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä
- kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin tutustuminen
- tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana
- musiikkikasvatuksen tutkimukseen tutustuminen ja tiedon soveltaminen omaan työhön
- musiikkikasvatuksen saatavuuden parantaminen projektin keinoin
- oman ammattitaidon laajentaminen

Substanssipedagogiikka:
- ammatillisen koulutuksen asettamat vaatimukset opetukselle
- eri ikäisten ja tavoiteorientoituneiden oppijoiden opetuksen haasteet
- projektityöhön liittyvät tehtävät
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- osallistuminen praktikum 4 -tunneille

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, toiminut työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ammatillisesti taitavasti ja reflektoinut omaa oppimistaan monipuolisesti niin yleisesti kuin substanssipedagogiikassa.

Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei ole toteutunut ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Aika ja paikka

Instrumenttipedagogi:
Seminaarityöskentely tapahtuu lukuvuoden syyskaudella, ohjattu havainnointi myös mielellään syyspainotteisesti. Pedagogisen verkoston projekti keväällä, helmi-maaliskuussa
TAMKin Musiikin toimipisteet, ohjattu havainnointimyös muissa musiikkioppilaitoksissa. Pedagogisen verkoston projekti erikseen sovitusti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaaritehtävien palautekeskustelut ja arviointi. Ohjatun havainnoinnin toteutumisen seuraaminen. Pedagogisen projektin palaute.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum sisältäen osallistumisen seminaarityöskentelyyn, siihen liittyvien tehtävien tekemisen, sekä ohjatun havainnoinnin. Korkeakouluyhteisön opettajakoulutusten yhteinen seminaariin osallistuminen.

Oppimateriaalit

Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Instrumenttipedagogi:
2 op

Sisällön jaksotus

Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum (80 % läsnäolovelvollisuus), seminaarityöskentely syyslukukaudella, pedagogisen verkoston projekti keväällä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Instrumenttipedagogi:
Pedagogisen verkoston projekti keväällä.

Lisätietoja opiskelijoille

--

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaarityöskentelyyn ja suorittaa siihen liittyvät tehtävät, sekä ohjatun havainnoinnin.Pedagogisen verkoston projekti on työelämäkokemuksena ansiokkaasti hoidettu.
Hylätty:Yllämainitut osa-alueet eivät toteudu tai on huomattavan puutteellisesti toteutettu.