Musiikkipedagogiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00ER55-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Janne Tuomi
- Jukka Iisakkila
- Elina Haapamäki
- Ilkka Salovaara
- Lotte Nyberg
- Tiina Kaukinen
- Teemu Salmi
- Kirsti Vartiainen
- Annaleena Ilveskivi
- Silva Koskela
- Tarja Mäki-Latvala
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
- Praktikum 2, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Erilaiset oppimismenetelmät, 4 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Praktikum 2, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op
- Erilaiset oppimismenetelmät, 4 op
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija on tutustunut erilaisiin musiikkikasvatusmetodeihin ja osaa pohtia niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa. Hän osaa toteuttaa opetustuokioita, joissa hänen oma osaamisensa yhdistyy eri metodien tarjoamiin tapoihin. Opiskelija pystyy soveltamaan osaamistaan omaan substanssiinsa ja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija hahmottaa instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia tunti- ja pitkän ajan suunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija osaa valita sopivia toimintatapoja eri-ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja toimimisen eri sidosryhmien kanssa. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri kuoromuotoihin. Opiskelija tutustuu kuoroyhdistyksen taiteellisen johtamisen perustaitoihin.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri orkesterityyppeihin. Opiskelija on tutustunut eri soitintyyppien pedagogiikan perusteisiin. Opiskelija tutustuu orkesteriyhteisön taiteellisen johtamisen perustaitoihin.
Sisältö (OJ)
- opetuksen suunnitteleminen, arviointi, palaute ja opetuskentän hahmottuminen
- musiikkikasvatuksen erilaisiin metodeihin tutustuminen toiminnallisesti ja niiden käyttömahdollisuuksien pohtiminen omassa substanssissa
- oman toiminnan reflektointi
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- opetuksen suunnittelu ja reflektointi
- osallistuminen praktikum 2 -tunneille
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja suorittanut siihen liittyvät tehtävät aktiivisesti. Hän omaa kykyä toimia osana pienryhmää ja osaa reflektoida toimintaansa.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei toteudu hyväksyttävästi ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
TAMK Pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty: opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja edistymistä oman opettajuuden kasvussa. Tekee annetut tehtävät, sekä hoitaa opetusharjoittelunsa oppilasta edistävällä tavalla.
Hylätty: opiskelija ei osoita edistymistä pedagogisessa kasvussa. Annettuja tehtäviä ei ole tehty, tai niissä on selvää huolimattomuutta. Opetusharjoittelua ei ole suoritettu oppilasta edistävällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Erilaiset oppimismenetelmät, 4 op
Jakson aikana käydään läpi eri pedagogisten suuntausten sovelluksia toiminnallisuuden keinoin.
- Kehorytmiikan perusteita ja valmentavia harjoitteita yhteismusisointiin
- Keskittymis- ja koordinaatioharjoituksia
- Rytmipohjametodi - yhteissoittoa erilaisilla piensoittimilla ja rummuilla
- Toiminnallisen-/aktiivisen musiikinkuuntelun harjoituksia yhteismusisoinnin avuksi ja musiikin elementtien hahmottamiseen
- Opettajamuusikkouden kehittämistä ja analysointia
- Musiikin integrointia muihin oppiaineisiin
- Ryhmänhallintatyötapoja ja pedagogisia vinkkejä opetustilanteisiin
Instrumenttipedasgogi: Pedagoginen praktikum- luennot. opetusharjoittelu.
Oppimateriaalit
Sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Erilaisissa oppimismenetelmissä ja pedagogisessa praktikumissa 80 % läsnäolovelvoite.
5 op = 5 x 27 tuntia
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Erilaiset oppimismenetelmät:
- mahdollinen opintokäynti ja siihen liittyvät itsenäiset tehtävät
Opetusharjoittelu
Kansainvälisyys
--
Lisätietoja opiskelijoille
--