Siirry suoraan sisältöön

Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER46-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 08.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Kalle Elkomaa

Vastuuhenkilö

Jari Salmela

Ryhmät

  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on sellaiset säestyssoittimen soittamisen ja vapaan säestyksen perusvalmiudet, että hän pystyy toimimaan musiikkipedagogin työhön sisältyvissä säestystehtävissä. Kitaraa ja harmonikkaa pääinstrumenttinaan soittavilla on mahdollisuus opiskella opintojakso omalla pääinstrumentillaan. Muuta soitinta tai laulua pääinstrumenttina opiskelevilla instrumenttina on piano

Jos opiskelijalla on aiemmin hankittua vapaan säestyksen osaamista, hänellä on mahdollisuus antaa siitä näyttö. Näytön perusteella opiskelija voi saada omasta lähtötasostaan etenevää vapaan säestyksen opetusta. Tällöin vapaan säestyksen opinnot kirjataan suorituksena tämän opintojakson tilalle.

Sisältö (OJ)

säestyssoittimen soittamisen perustekniikka
- tutustuminen klassisen musiikin soittamiseen
- tutustuminen nuoteista säestämiseen
- vapautuminen nuottikuvaan sidotusta soittamisesta
- säestäminen reaalisointumerkeistä
- yksinkertaisen melodian soinnuttaminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Ei esitietovaatimusia

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on mahdollista toteuttaa englannin kielellä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on edistynyt instrumentin hallinnan perusteissa. Taidon hyödyntäminen pedagogisessa työssä jää vajavaiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on edistynyt lähtötasoonsa nähden hyvin. Opiskelija pystyy hyödyntämään säestyssoitinta pedagogin työssään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut lähtötasoonsa nähden erinomaista edistymistä instrumentin hallinnassa. Opiskelija kykenee ilmaisemaan musiikin eri tyylejä vapautuneella soittimen hallinnalla.

Aika ja paikka

1 lukuvuosi, tunnit sovitaan opettajan kanssa syyslukukauden alussa. Ryhmäopetuksen aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiivisuuteen kontaktiopetuksessa ja henkilökohtaisessa harjoittelussa, sekä lukuvuoden aikana saavutettujen taitojen hallintaan kunkin opiskelijan lähtötaso huomioon ottaen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yksilöopetus 30 min/viikko. Jos opiskelija haluaa valita vapaaseen säestykseen painottuvan opetuksen, on opetus ryhmäopetusta 60 min/viikko.

Oppimateriaalit

Valitaan opiskelijakohtaisesti opiskelijan lähtötason mukaan Päämääränä on kehittää opiskelijan taitoja pianon hyödyntämiseen sivuinstrumenttina oman muusikon ja pedagogin työnsä tukena. Materiaalina käytetään teknisiä harjoituksia, pianomusiikkia monipuolisesti eri tyylikausilta, vapaan säestyksen materiaaleja sekä oman pääinstrumentin säestysten harjoittamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta 30 min/viikko, omaa harjoittelua opiskelijan omien aikaresurssien puitteissa. Mikäli opiskelija valitsee vapaaseen säestykseen painottuvat opinnot, on ryhmätunnin pituus 60 min/viikko.

Sisällön jaksotus

Opiskelijalähtöisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Kansainvälisyys

--

Lisätietoja opiskelijoille

---

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut kontaktiopetukseen riittävässä määrin, eikä ole edistynyt säestysinstrumentin opiskelussa lainkaan.Valmiuksia pianon hyödyntämiseen omassa muusikon ja pedagogin työssä ei ole..

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on jossain määrin saavuttanut edistymistä, mutta taitojen hyödyntäminen käytännön pedagogisessa työssä ja muusikkona on vielä vaikeaa. Opiskelija on kuitenkin saanut tietoa ja ymmärrystä taitojen kehittämiseen jatkossa oman työskentelyn kautta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on edistynyt kohtuullisesti pianonsoitossa ja kykenee riittävässä määrin hyödyntämään instrumenttia omassa toiminnassaan muusikkona ja pedagogina. Soitossa on sävyjen hallintaa ja eri tyylit välittyvät tulkinnoissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osoittanut merkittävää edistymistä pianonsoiton hallinnassa ja kykenee hyödyntämään instrumenttia muusikkona tai oman pedagogisen toimintansa tukena. Soitossa on teknistä hallintaa sekä taiteellisuutta. Eri tyylikaudet välittyvät tulkinnoissa hyvin.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: opiskelija on edistynyt instrumentin hallinnassa, pystyy hyödyntämään säestyssoitinta oman substanssi-alansa opetuksessa.
Hylätty: opiskelija ei ole edistynyt säestyssoitin-opinnoissaan toivotulla tavalla, eikä pysty hyödyntämään säestyssoitinta oman substanssi-alansa opetuksessa.