Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO89-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.04.2022 - 19.04.2023

Ajoitus

12.05.2022 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Mari Leppävuori

Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Ryhmät

  • 22VE4
    Opettajankoulutus, Verkko-opiskeluryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten valitaan, perustellaan ja toteutetaan tilanteeseen ja ympäristöön soveltuvat oppimis-, ohjaus-, ja arviointimenetelmät oppijoiden aktiivisuus huomioiden?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan ja toteutetaan erilaisiin oppimisympäristöihin työelämälähtöisesti ja verkostoja hyödyntäen?
- Miten huomioidaan oppijoiden erilaisia haasteita ja vahvistetaan osallisuutta ja hyvinvointia?
- Miten opettajan toiminnassa näkyy tulevaisuusorientaatio ja yhteiskunnallinen vastuu?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältökysymyksiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- Kuvaa omaa opettajan käyttötietoaan (ihmis-, oppimis-, ja tietokäsitys) ja perustelee sen kautta tekemiään menetelmävalintoja opetuksessa, ohjauksessa ja arvioinnissa
- Tuntee monipuolisesti alalleen soveltuvia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- Tuntee opettajan työtä omassa toimintaympäristössään ohjaavat keskeiset säädökset ja asiakirjat

Tekeminen:
Osaa suunnitella, valita ja käyttää eri käytännön toimintavaihtoehdoista alalleen sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa (tietäminen) oppimistilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Opettajaopiskelija:
- Suunnittelee ja toteuttaa oppimisprosessin valitussa toimintaympäristössä monipuolisesti ja linjakkaasti
- Soveltaa monipuolisesti erilaisia opetus-, ohjaus-, ja arviointimenetelmiä omalle alalleen
- Hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja verkostoja oppimistilanteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan (mm. työelämälähtöisyys, digitaalisuus, henkilökohtaistaminen)

Opettajana kehittyminen:
Tarkastelee, arvioi ja kehittää asioita sekä omasta että organisaation näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita.

Opettajaopiskelija:
- Toimii opetustyössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- Arvioi itse omaa toimintaansa ammatillisena opettajana
- Toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa ja antaa / vastaanottaa palautetta
- Arvioi oman toimintansa taloudellisia, kestäviä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
- Tunnistaa ja nimeää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ammatillisena opettajana jatkuvan oppimisen periaatteella

Aika ja paikka

2.periodi - 4.periodi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelun sisällöstä sovitaan opettajatuutorin kanssa käytävässä HOPS-keskustelussa.
Yhteisiä verkossa tapahtuvia infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita, jotka tallennetaan. Opetusmenetelmänä opettajatuutorin ohjaus ja dialogi verkossa.

Oppimateriaalit

Moodlen ohjeistukset ja kirjallisuus. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan itsenäistä työtä. Opiskelijan ajankäyttö koostuu seuraavista asioista
* oppimisprosessin muotoilu, toteutus ja arviointi,
* opetus-, ohjaus ja arviointitilanteet,
* perehtyminen erilaisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin ja verkostoihin,
* työelämäyhteistyöhön osallistuminen.
Lisäksi opiskelija osallistuu opettajatuutorin järjestämiin ohjaustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Harjoittelun sisältö ja laajuus määräytyvät OPSin tavoitteiden perusteella ja henkilökohtaisten osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamistavoitteet kirjataan HOPS-keskustelussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan hyväksilukea/ahotoida joko osittain tai kokonaan. Osaamisen tulee olla osaamistavoitteiden mukaista, uudenlaista ja tutkimusperustaista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitteluympäristön organisaation kanssa tehtävä työelämäyhteistyö.

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa myös kv-vaihtona.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen.