Siirry suoraan sisältöön

HOPS ja portfolio (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.04.2022 - 11.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.05.2022 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jiri Vilppola
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Opintojakso
1L00FO88

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat sovitaan erikseen. Hopsia päivitetään opiskelun ajan.

Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa.
Yhteisiä verkossa tapahtuvia infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita. Opetusmenetelmänä opettajatuutorin frontaaliluento ja dialogi verkossa.

Oppimateriaalit

Moodlen ohjeistukset. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää ajan verkko-ohjaustilanteisiin osallistumalla ja itsenäisenä työskentelynä.

Sisällön jaksotus

HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Sisältö:​
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:​
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu? Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan? Miten osaamista kehitetään opettajan työssä? ​

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamistavoitteet:​
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa​
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi​
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti​
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla​
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.​

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: oma HOPS ja portfolio

Siirry alkuun