Professional English for Biomedical Laboratory Scientists (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00EG05-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2022 - 31.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.01.2023 - 31.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- TAMK Kielet ja viestintä
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
Sisältö (Opintojakso)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.
Aika ja paikka
Teaching in periods 3 and 4
Four classes on campus in Jyväskylä, the rest of the classes on Teams
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Written exam in the last class
Oral video presentation in the end of the course
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Assignments:
- Moodle activitites
- The written assignment submitted at the end of the course (evaluated on a scale 1-5)
- Oral (video) presentation at the end of the course (evaluated on a scale of 1-5)
- Written final exam
- Self assessment, peer evaluation
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
On-campus teaching in Jyväskylä
Online teaching on Teams
Independent study as well as pair or group work
Written and oral assignments at home
BLENDED
Oppimateriaalit
Dear Patient - English for Nursing (Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. SanomaPro 2017)
Materials on Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 ECTS credits = 3 x 27h = 81h student work. (This is an estimation as the time spent on completing the course depends on the student's current level on English.)
21 hours of contact teaching
Sisällön jaksotus
Teaching in periods 3 and 4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Agreed with the teacher
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
none
Kansainvälisyys
none
Lisätietoja opiskelijoille
Borrow the book from the library.
Attendance policy 80% meaning that three absences are allowed. Ebsemces cannot be compensated with extra assignments.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Reasons for failing the course:
Written / Oral exam is failed if
- the student has considerable problems in linguistic structures and grammar
- one's nursing terminology is very limited, or almost non-existent
- one fails to convey the relevant message across to a listener or a reader.
Negligence or delays in submitting the assignments.
Non-compliance to attendance requirements.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- can communicate in familiar, simple and routine situations in a manner that is mostly understandable
Guidance Skills:
The student
- can provide patients/clients with simple oral and written instructions
- can ask patients/clients basic questions regarding their lifestyle, as well as previous and current health status
- can employ basic biomedical laboratory science and health care terminology as required by the situation (e.g. when taking samples)
Professional Data Acquisition:
- can search for information in scientific publications and other professional sources but has problems in interpreting and utilizing it
- understands the main points in relatively easy biomedical laboratory science-related texts when consulting a dictionary
Linguistic Skills:
- can communicate in English but has problems with grammar and style
- manages simple conversations provided that the other person talks slowly and clearly, and sometimes repeats the information
- responds to questions in discussions, but pauses, mistakes and reformulations occur
Additional Information:
- understands the significance of knowing professional English, and works purposefully to gain linguistic competence in one’s special field
- is aware of some ways to further develop one’s professional language skills and language learning skills by utilizing different tools and strategies
- makes progress in the course, based on one’s individual level and linguistic needs
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- communicates clearly in multi-professional and multi-cultural interaction situations (verbal and written reports, documentation)
Guidance Skills:
The student
- can provide patients/clients with individual instructions in the most common patient guidance situations (e.g. when taking samples)
- can conduct a detailed health interview, asking further questions when needed
- can appropriately document the information obtained, as required by the situation
- can successfully respond to the questions asked by patients/clients
- can employ and utilize relevant biomedical laboratory science and health care terminology
Professional Data Acquisition:
The student
- can search information in scientific publications and other professional sources to promote one’s professional growth
- can critically assess the references
- can apply and utilize most of the information obtained
Linguistic Skills:
The student
- almost invariably communicates fairly effortlessly, and in a way appropriate to the situation
- discusses field-specific topics fairly fluently
- responds to questions in discussions fairly successfully
- can pronounce fairly clearly and effortlessly
- employs grammatical structures fairly successfully, and self-corrects potential errors if causing misunderstandings
- can re-formulate one’s sentences if and when needed
- understands and employs field-specific terminology fairly accurately
- can utilize various resources and dictionaries
- expresses oneself and conveys the message to the reader/listener fairly idiomatically without misunderstandings (H4)
- conveys the information to the reader/listener understandably without misunderstandings, but somewhat non-idiomatically, at times with features from the mother tongue (H3)
Additional Information:
- works in an active and self-directed manner to improve one’s special field English, based on one’s level, linguistic needs and personal interests
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- communicates successfully even in demanding multi-professional and multi-cultural interaction situations (e.g. oral and written reports, documentation, potential extra-curricular activities, such as projects or international collaboration)
Guidance Skills:
The student
- interviews and instructs patients/clients successfully adapting to the interaction situation, challenging and unexpected situations included
- employs and utilizes specific terminology and field-specific concepts
- speaks fluently and idiomatically
Professional Data Acquisition:
The student
- can search for information in scientific publications and other professional sources, interprets it, and utilizes it with ease to promote one’s professional growth
- can critically assess the references
- can apply and utilize the information obtained
Linguistic Skills:
The student
- communicates effortlessly, almost flawlessly, and in a way appropriate to the situation
- discusses field-specific topics fluently
- responds to questions in discussions appropriately and without delay
- can pronounce clearly and effortlessly
- employs grammatical structures almost flawlessly, and self-corrects potential errors
- re-formulates one’s sentences if and when needed
- understands and employs field-specific terminology accurately
- can utilize a vast variety of resources and dictionaries
- expresses oneself fluently and conveys the message to the reader/listener idiomatically without misunderstandings
Additional Information:
- works in an active and self-directed manner to further improve and maintain one’s special field English, based on one’s level, linguistic needs and personal interests