Kliinisen kemian erikoistutkimukset (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00EG25-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Tiainen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
20BABioanalyytikot syksy 2020
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää hormonitutkimusten, kasvainmerkkiaineiden, lääkeainemääritysten ja päihteiden preanalyyttiset tekijät sekä tutkimusindikaatiot
- osaa selittää laboratoriotutkimuksissa käytettävien määritysmenetelmien periaatteita ja niiden eroja
- tietää tutkimusten lääketieteellistä taustaa ja kliinistä merkitystä
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta
- osaa hyödyntää ammatillista kirjallisuutta ja kansainvälisiä artikkeleja tiedonhaussa
- osaa toimia ammatillisesti työryhmässä
Sisältö (OJ)
Hormonitutkimukset, kasvainmerkkiaineet, yleisimmät vitamiini- ja hivenainetutkimukset sekä lääkeaine- ja päihdetutkimukset, tutkimusindikaatiot
Näytteen laadunarviointi, preanalytiikka ja virhelähteet
Määritysmenetelmät ja laadunarviointi
Tutkimustiedon hyödyntäminen
Ryhmätyöskentely
Ulkoinen laadunarviointi
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, Elektrolyytit, verikaasut, proteiinit ja kuona-aineet 7B00EG23 ja Virtsan solut ja partikkelit, punktiotutkimukset 7B00EG24 opintojaksot ovat suoritettu.
Lisätiedot (OJ)
Kurssi sisältää itsenäistä opiskelua, ryhmätöitä ja seminaarin. Kurssin lopussa on soveltava loppukoe.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea tehtävissä. Opiskelija tarvitsee tukea näytteen laadunarvioinnissa. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa selittää tutkimuksiin liittyviä preanalyyttiä ja analyyttiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa tutkittua tietoa ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa analysoida tutkimuksiin liittyviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa tutkittua tietoa, ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti avoinna Moodlessa: 1.5. - 14.5.2023
1. uusinta avoinna moodlessa: 22.-28.5.2023
2. uusinta moodlessa tarvittaessa kesäkuun 1. viikko.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu kolmesta osasta, joista lasketaan keskiarvo:
Kirjallinen raportti ryhmätyöstä, arvosana 0 -5 (opettajan arvio, vertaisarvio), koe arvosana 0-5, Näyttökoe: arvosana 0-5 (opettajan arvio, itseisarvio).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta, itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali. Opettajan osoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 t luentoja
8 t seminaarit
6 t harjoitustunteja
2 t koe
62 t itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta osiosta.
Moduuli 1: Kliinisen kemia erikoistutkimukset -ryhmätyö ja kirjallinen raportti.
Moduuli 2: Laboratoriotyö ryhmissä / näyttökoe
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tapaamisissa läsnäolo!
Opintojakson sisältö ja sisältökohtaiset tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata hormonitutkimusten, kasvainmerkkiaineiden, lääkeainemääritysten ja päihteiden preanalyyttiset vaatimukset sekä tutkimusindikaatiot
- selittää näissä laboratoriotutkimuksissa käytettävien määritysmenetelmien periaatteita ja analysaattoreiden toimintaperiaatteita
- soveltaa tietojaan tehdessään määrityksiä
- tietää tutkimusten kliinisen merkityksen sekä osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea tehtävissä. Opiskelija tarvitsee tukea näytteen laadunarvioinnissa. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa selittää tutkimuksiin liittyviä preanalyyttiä ja analyyttiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa tutkittua tietoa ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa analysoida tutkimuksiin liittyviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa tutkittua tietoa, ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.
Englanniksi