Eriarvoisuus ja sosiaalipolitiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EM58-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 22.05.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 31.08.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Vesa Joutsen
Ryhmät
-
22CAMPUSONLINECAMPUSONLINE
Tavoitteet (OJ)
Perehtyy sosiaalipolitiikan peruskäsitteisiin
Tiedostaa suomalaisen sosiaalipoliittisen järjestelmän
Osaa tunnistaa hyvinvointivaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan välisiä eroja
Tunnistaa sosiaalipolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia
Osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
Sisältö (OJ)
Hyvinvointimallit
Universaali sosiaaliturva
Eriarvoisuuden vaikutukset
Ajankohtainen yhteiskuntatieteellinen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Opiskelija voi suorittaa tentin oman aikataulun mukaan Moodlessa 23.5.2022 - 5.8.2022.
Tenttien arviointi tehdään 26.8.2022 mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti ajalla 23.5.2022 - 5.8.2022
1. uusintatentti 25.-26.8.2022
2. uusintatentti 22.-23.9.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kirjatenttiin
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppimisympäristö Moodlessa tehtävä yksilötentti.
Oppimateriaalit
Kirjatenttiin luetaan seuraavat teokset:
Juho Saari:(2015) Huono-osaiset: elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus 2015
- Löytyy sähköisenä ainakin TUNI kirjaston kautta
Kestilä & Karvonen (toimi.) Suomalaisten hyvinvointi - uudempi painos 2018
- Löytyy myös sähköisenä https://www.julkari.fi/handle/10024/137498
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tenttiin valmistautuminen kirjat lukemalla (n. 400 + sivua) ja asioiden jäsentäminen itsenäisesti sekä tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksototeutus suunnattu sosionomi-opiskelijoille
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Käsitteet hallussa pääsääntöisesti ja pystyy kuvaamaan eriarvoisuuden ilmenemistä nyky-Suomessa ja sen kytkentöjä yksilö-yhteisö-yhteiskunta-akselilla. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Käsitteet hyvin hallussa ja pystyy kuvaamaan, tulkitsemaan ja analysoimaan eriarvoisuuden ilmenemistä nyky-Suomessa ja pohtimaan sosiaalipolitiikan ja sosiaalialan työn vaikutuksia siihen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Käsitteet hyvin hallussa ja pystyy kriittisesti analysoimaan eriarvoisuuden ilmenemistä sekä arvioimaan miten sitä tulisi ehkäistä, lievittää tai korjata. Osaa monipuolisesti yhdistää teosten eri artikkeleita.