Siirry suoraan sisältöön

Eriarvoisuus ja sosiaalipolitiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EM58-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 22.05.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.08.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Opettaja

  • Tuija Landström

Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät

  • 22CAMPUSONLINE
    CAMPUSONLINE

Tavoitteet (OJ)

Perehtyy sosiaalipolitiikan peruskäsitteisiin
Tiedostaa suomalaisen sosiaalipoliittisen järjestelmän
Osaa tunnistaa hyvinvointivaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan välisiä eroja
Tunnistaa sosiaalipolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia
Osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Sisältö (OJ)

Hyvinvointimallit
Universaali sosiaaliturva
Eriarvoisuuden vaikutukset
Ajankohtainen yhteiskuntatieteellinen tutkimus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Opiskelija voi suorittaa tentin oman aikataulun mukaan Moodlessa 23.5.2022 - 5.8.2022.

Tenttien arviointi tehdään 26.8.2022 mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti ajalla 23.5.2022 - 5.8.2022

1. uusintatentti 25.-26.8.2022
2. uusintatentti 22.-23.9.2022

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kirjatenttiin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Oppimisympäristö Moodlessa tehtävä yksilötentti.

Oppimateriaalit

Kirjatenttiin luetaan seuraavat teokset:
Juho Saari:(2015) Huono-osaiset: elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus 2015
- Löytyy sähköisenä ainakin TUNI kirjaston kautta

Kestilä & Karvonen (toimi.) Suomalaisten hyvinvointi - uudempi painos 2018
- Löytyy myös sähköisenä https://www.julkari.fi/handle/10024/137498

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tenttiin valmistautuminen kirjat lukemalla (n. 400 + sivua) ja asioiden jäsentäminen itsenäisesti sekä tentti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksototeutus suunnattu sosionomi-opiskelijoille

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Käsitteet hallussa pääsääntöisesti ja pystyy kuvaamaan eriarvoisuuden ilmenemistä nyky-Suomessa ja sen kytkentöjä yksilö-yhteisö-yhteiskunta-akselilla. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Käsitteet hyvin hallussa ja pystyy kuvaamaan, tulkitsemaan ja analysoimaan eriarvoisuuden ilmenemistä nyky-Suomessa ja pohtimaan sosiaalipolitiikan ja sosiaalialan työn vaikutuksia siihen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Käsitteet hyvin hallussa ja pystyy kriittisesti analysoimaan eriarvoisuuden ilmenemistä sekä arvioimaan miten sitä tulisi ehkäistä, lievittää tai korjata. Osaa monipuolisesti yhdistää teosten eri artikkeleita.