Markkinointi ja tuotteistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FV60-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.11.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Miina Kivelä
Ryhmät
-
22avolipoLiiketalouden verkkopolkuopiskelijat
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa perehdytään markkinoinnin, ostokäyttäytymisen tuotteistamisen perusteisiin sekä sovelletaan niitä erilaisen liiketoiminnan tuote- ja palvelukehityksessä.
Opiskelija
- osaa markkinoinnin perusteet, osa-alueet ja peruskäsitteet,
- ymmärtää aihealueen merkityksen osana iiketoimintaa,
- käyttää markkinoinnin kilpailukeinoja sekä tuntee ostokäyttäytymisen taustat ja ilmenemismuodot
- osaa asiakaslähtöisen tuotteistamisen perusteet ja merkitys yrityksen arvonluonnissa
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteet?
Mitkä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mikä on asiakaslähtöisyyden ja ostokäyttäytymisen merkitys liiketoiminnassa?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on osittain tunnistanut markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotteistamisen osa-alueita sekä niiden käytäntöyhteyttä.
Teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja osaaminen on joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa osittain markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotteistamisen osa-alueita, mutta yhteys verkkoliiketoimintaan voisi olla tiiviimpi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin ja tuotteistamisen peruskäsitteiden merkityksen. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja tuotteistamisen muodot ja osaa hyödyntää niitä verkkoliiketoiminnassa. Hän ymmärtää erinomaisesti markkinoinnin ja tuotteistamisen peruskäsitteiden merkityksen. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti tuote- tai palvelukehitysprosessissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Ensimmäinen orientoiva luento tapahtuu zoomissa 01.11 klo 14:00-17:00 Sen jälkeen opiskelu jatkuu itsenäisesti verkkototeutuksena
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toisen periodin lopussa. Uusinnoista tiedotetaan kurssin alueella
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodletentti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetusmenetelmä. Aktiivinen ja itsenäinen työskentely sekä reflektointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali koostuu kirjapaketista. Kirjapaketin sisältö muodostuu viidestä kirjasta. Opiskelija lukee vain osia kirjapaketin sisällöstä.
Sisällön jaksotus
OSA 1. Markkinointitoimintatapana. Markkinoinnin perusteet
OSA 2. Palvelujen johtamisen ja markkinoinnin syventävä teoria
OSA 3 Palvelumuotoilu palveluiden kehittämisessä
OSA 4. Kaupallistaminen ja tuotteistaminen b2b:ssa
OSA 5 Tarinallistaminen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osittain tunnistanut markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotteistamisen osa-alueita sekä niiden käytäntöyhteyttä.
Teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja osaaminen on joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa osittain markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotteistamisen osa-alueita, mutta yhteys verkkoliiketoimintaan voisi olla tiiviimpi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin ja tuotteistamisen peruskäsitteiden merkityksen. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja tuotteistamisen muodot ja osaa hyödyntää niitä verkkoliiketoiminnassa. Hän ymmärtää erinomaisesti markkinoinnin ja tuotteistamisen peruskäsitteiden merkityksen. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti tuote- tai palvelukehitysprosessissa.