Juridiikan perusteet ja yleinen sopimusoikeus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FU18-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Poutala
- Tero Poutala
- Miina Kivelä
Ryhmät
-
22avolipoLiiketalouden verkkopolkuopiskelijat
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tunnistaa ja huomioida liiketoimintaan liittyvät juridiset lähtökohdat.
Opiskelija
- tuntee oikeussubjektit sekä sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskevat keskeiset säännöt ja periaatteet.
- hahmottaa millaisia juridisia näkökohtia ja haasteita liittyy liike-elämän keskeisisiin sopimustyyppeihin ja kuluttajasopimuksiin
- tietää perusteet velkasuhteista ja saatavien perintäprosesseista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.
Sisältö (OJ)
- sopimusoikeuden perusteet, mukaan lukien sopimuksen syntymisen edellytykset ja sopimussitovuus
- liike-elämän keskeiset sopimukset ja niiden ehdot, mukaan lukien sopimusmallit ja vakiosopimukset sekä toimitusehdot
- kuluttajasopimuksiin liittyvät erityispiirteet
- velkasuhteita ja saatavien perintäprosesseja koskevat keskeiset periaatteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää opintojakson aihepiirien peruskäsitteitä ja -säännöksiä sekä osaa tyydyttävästi soveltaa niitä käytäntöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee ja osaa määritellä opintojakson aihepiirien peruskäsitteet. Opiskelija tuntee aihealueen keskeiset säännökset ja hänellä on perusvalmiudet soveltaa niitä käytäntöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee ja osaa määritellä kattavasti opintojakson aihepiirien peruskäsitteet. Opiskelija tuntee aihealueen keskeiset säännökset sekä pystyy analysoimaan ja soveltamaan säännöksiä myös käytäntöön. Opiskelija osaa tarvittaessa itse etsiä tietoa ja esittää perusteluja ratkaisuvaihtoehtoja käytännön ongelmiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
II periodi, verkkototeutus.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan kurssin alussa ja moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkossa tehtävät harjoitukset, oppimistehtävät ja arvioitava tentti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu, ml.:
Harjoitukset
Ryhmätehtävät
Case-tehtävät
Tentit
Oppimateriaalit
Täydennetään myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, mikä vastaa noin 135 h opiskelijan työtä.
Opintojakso jakautuu osiin, joista kukin koostuu:
- itseopiskelujakso verkossa, jonka aikana tehdään yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä
- verkkotentti aihepiiristä
Sisällön jaksotus
Täydennetään myöhemmin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää opintojakson aihepiirien peruskäsitteitä ja -säännöksiä sekä osaa tyydyttävästi soveltaa niitä käytäntöön.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee ja osaa määritellä opintojakson aihepiirien peruskäsitteet. Opiskelija tuntee aihealueen keskeiset säännökset ja hänellä on perusvalmiudet soveltaa niitä käytäntöön.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee ja osaa määritellä kattavasti opintojakson aihepiirien peruskäsitteet. Opiskelija tuntee aihealueen keskeiset säännökset sekä pystyy analysoimaan ja soveltamaan säännöksiä myös käytäntöön. Opiskelija osaa tarvittaessa itse etsiä tietoa ja esittää perusteluja ratkaisuvaihtoehtoja käytännön ongelmiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.