Markkinoille meno -suunnitelma (5 op)
Toteutuksen tunnus: NN00FP48-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
HUBS
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Opettaja
- Maria Ruokonen
- Kaisa Kokko
Vastuuhenkilö
Maria Ruokonen
Ryhmät
-
22KVHN2Exchange Students International Business A2022
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Go-to-Market -plan is an 8-week sprint where you will develop ideas from experiment to a concreate and sustainable launching plan – to create value and impact. You will co-operate and work in a multidisciplinary team together with the idea creator/owner.
After the course you:
- understand the different phases in a commercialization process
- can apply knowledge and modern business development tools
- can use lean methodology and customer centricity for a launch plan
- can work together in a multidisciplinary team and co-operate with others to develop ideas and turn them into action
- can develop your resilience, creativity and self-leadership skills as well as co-operation and networking skills
- can identify ideas and opportunities and seize/apply them to a launch plan
- can assess the consequences and impact of ideas, opportunities and actions
Markkinoille meno -suunnitelma on 8 viikon sprintti, jonka aikana kehität toimeksiantajan tuote-/palveluideaa kokeilusta kohti konkreettista lanseeraussuunnitelmaa. Kehittämisen menetelmät ja työkalut tukevat kestävää liiketoimintaa sekä kaupallisesta, yhteiskunnallisesta että ympäristönäkökulmasta. Tällä opintojaksolla työskentelet monialaisessa opiskelijatiimissä, joka yhteistyössä idean kehittäjän kanssa tekee erilaisia oppimistehtäviä ja suunnitelmaa kohti tuotteen/palvelun lanseerausta.
Jakson suoritettuasi:
- ymmärrät kaupallistamisprosessin eri vaiheita
- osaat soveltaa tietoa ja moderneja yritysidean työkaluja lanseeraussuunnitelman kehittämisessä
- osaat kehittää ketterästi ja asiakaskeskeisesti ideaa kohti lanseeraussuunnitelmaa
- osaat toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti eri osaamisia hyödyntäen
- osaat kehittää resilienssiäsi, luovuuttasi, itsensä johtamisen taitoja sekä yhteistyö- ja verkostoitumistaitoja
-osaat tunnistaa ideoita ja mahdollisuuksia ja hyödyntää/soveltaa niitä lanseeraussuunnitelmaan
-osaat arvioida ideoiden, mahdollisuuksien ja tekojen vaikutuksia ja seurauksia
Sisältö (OJ)
This course focuses on real life cases. The program supports moving from experiment phase to commercialization phase:
- How to turn an idea to create many-sided value?
- Customer centric idea development: learning quickly from success and failures
- How to use digital platforms/tools to evaluate the idea and creating business?
- Modern sales and marketing
The program is facilitated by a commercialization coach. The process is:
1) new information
2) active dialogue
3) explorations
4) summarizing
The development cycle is based, where applicable, Scrum and Lean Startup methodologies, TAMK Proakatamia's model of team learning as well as Massachusetts Institute of Technology’s (MIT) Disciplined Entrepreneurship framework.
Opintojaksolla keskitytään todellisen palvelu-/tuoteidean tai tutkimustuloksen kehittämiseen kokeilusta markkinoille meno -suunnitelmaksi.
- Miten idea muutetaan monitahoista arvoa tuottavaksi?
- Miten ideaa kehitetään asiakaskeskeisesti ja nopeasti virheistä ja onnistumisista oppien?
- Miten digitaalisuutta hyödynnetään idean testaamisessa
- ...sekä menestyvän ja kestävän liiketoiminnan luomisessa?
- Miten myydään ja markkinoidaan modernein keinoin?
Suunnitelmaa kehitetään syklisessä valmentajan fasilitoimassa prosessissa, missä vaihtelevat:
1) uuden tiedon tuominen prosessiin (asiantuntijaluennot, asiantuntijasparraukset),
2) aktiivinen dialogi valmentajan, liikeidean kehittäjän ja kehittäjätiimin kesken,
3) asiakaslähtöiset kokeilut ja
4) kiteytykset, joissa summataan opittu ja kirjataan suunnitelmaan.
Kehittämisessä sovelletaan soveltuvin osin Scrum- ja Lean Startup-menetelmiä, TAMKin Proakatemiassa kehitettyä tiimioppimisen mallia sekä Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) Disciplined Entrepreneurship -viitekehystä.
Sprintin aikana käsittelemme go to market -suunnitelman sisältöjä, innovatiivisten liiketoimintamallien kehittämistä, asiakaslähtöisen kehittämisen menetelmiä sekä modernia myyntiä ja markkinointia. Tuloksena syntyy konkreettinen ja käytäntöön vietävissä oleva kaupallistamissuunnitelma.
Lisätiedot (OJ)
We recommend taking the Introduction to Entrepreneurship -course or similar knowledge before registering to this course.
Suosittelemme, että olet suorittanut Johdatus yrittäjyyteen -opintojakson (tai omaat vastaavat tiedot) ennen kuin ilmoittaudut tälle opintojaksolle.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Approved when you have demonstrated commitment and productivity in 8-week srint. You can do it by showing to understand the assignment, being capable to provide ideas, seeking for solutions and making a presentation that is understandable to the team. You can run an experiment to the business idea and can independently describe the occurred commercialization process, its phases and outcome.
Failed if you cannot describe what was done during the commercialization process, its phases, methods and outcome. You have not gained the knowledge required to run a commercialization project.
Suoritus on hyväksytty, kun olet sitoutuneesti mukana kahdeksan viikon sprintissä: osaat ottaa haltuun annetun toimeksiannon yhdessä tiimisi kanssa, osoitat ymmärtäneesi tehtävän tuottamalla aihetta edistäviä ideoita, osaat esittää ideat ymmärrettävällä tavalla tiimin jäsenille, osaat tehdä idealle kokeilun ja olla aktiivinen ratkaisun tuottajana. Pystyt itsenäisesti kuvaamaan toteutetun kaupallistamisprosessin, sen vaiheet ja lopputuloksen.
Suoritus on hylätty, jos sinulla on vaikeuksia kuvata opintojakson aikana toteutetun kaupallistamistyön vaiheet, menetelmät ja lopputulos. Tällöin sinulla ei ole osaamista toteuttaa opintojakson tavoitteena ollutta kaupallistamissuunnitelmaa.
Aika ja paikka
24.10.2022-12.12.2022 välisenä aikana yhteiset valmennussessiot maanantaisin klo 12.15-16.00 Tampereen yliopiston keskustakampuksen tilassa A05.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan aktiivisuus: yhteisiin valmennussessioihin ja tiimityöhön osallistuminen. Annettu ja saatu palaute tiimin muilta jäseniltä. Kumppaniasiakkaan palaute. Itsereflektio. Oppimistuotokset: kirjalliset tuotokset ja esiintyminen. Tapaamiset ja keskustelut valmentajan kanssa.
Opintojakso arvioidaan lähtökohtaisesti asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson ollessa integroituna opetussuunnitelmaan joka edellyttää numeraalista arviointia toteutetaan arviointi noudattaen TAMKin yleistä arviointiohjetta. Yksityiskohdista sovitaan kurssin toteutuksen alussa.
https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/osaamisen-arviointi-ja-tentit-0/opintojen-arviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Yhteiset viikottaiset valmennussessiot 24.10.2022-12.12..2022 välisenä aikana maanantaisin klo 12.15-16.00 Tampereen yliopiston keskustakampuksen tilassa A05. Huom. ei sessiota ma 7.11.2022 Sprint Innovation Festivalin aikana.
-Valmennussessioissa jaetut työkalut ja materiaalit
-Tiimityö asiakkaan kaupallistamishaasteen ratkaisemiseksi
-Yksilölliset tai tiimin ja valmentajan kesken järjestetyt valmennustuokiot
-Asiantuntijoiden luennot ja materiaalit
-Joint weekly coaching sessions between 24.10.2022-12.12.2022 on Mondays from 12.15 to 16.00 at Tampere University City Centre campus (room A05). No session on 7th Nov during Sprint Innovation Festival.
-Tools and materials distributed in sessions
-Teamwork to solve the client's go-to-market challenge
-Individual coaching sessions or coaching sessions between the team and the coach
-Lectures and materials of other professionals
Oppimateriaalit
-Ennakkotehtävät, jotka jaetaan opiskelijoille kahta viikkoa ennen opintojakson alkamista
-Opintojakson aikana jaettu materiaali
-Asiakkaan antama materiaali ratkaistavasta kaupallistamishaasteesta
-Opiskelijoiden hankkima materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
-Aulet, Bill: Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup (Wiley), ISBN: 978-1-118-69228-8 (saatavana e-kirjana Tampereen yliopiston kirjastosta)
-Aulet, Bill: Disciplined Entrepreneurship: Workbook (Wiley), ISBN: 978-1-119-36579-2 (saatavana e-kirjana Tamperen yliopiston kirjastosta)
-Pre-course assignments that will be available two weeks prior the course start
-Materias distributed during the course
-Materials provided by the client on the go-to-market challenge to be solved
-Materials acquired by students
Literature recommendation:
-Aulet, Bill: Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup (Wiley), ISBN: 978-1-118-69228-8 (e-book available at Tampere University Library)
-Aulet, Bill: Disciplined Entrepreneurship: Workbook (Wiley), ISBN: 978-1-119-36579-2 (e-book available at Tampere University Library)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Yhteiset valmennussessiot 26 h
Yhteydenpito sidosryhmiin 9 h
Tiimityö 50 tuntia
Itsenäinen työ 50 tuntia
5 ECTS = 135 hours
Joint coaching sessions 26 h
Contacts with stakeholders 9 h
Teamwork 50 hours
Independent work 50 hours
Sisällön jaksotus
Teemat:
Viikko 1 - Kick-off: introduction, team building
Viikko 2 - Getting to know the case, setting goals
Viikko 3 - Self-study week (no session because of Sprint Innovation Festival)
Viikko 4 - Who is your customer? Customer oriented approach
Viikko 5 - Customers & markets, competitor analysis/benchmarking, mid-feedback
Viikko 6 - Sustainable business modelling, testing
Viikko 7 - Marketing & communication, branding, pitching clinic
Viikko 8 - Final presentations, feedback
Themes:
Week 1 - Kick-off: introduction, team building
Week 2 - Getting to know the case, setting goals
Week 3 - Self-study week (no session because of Sprint Innovation Festival)
Week 4 - Who is your customer? Customer oriented approach
Week 5 - Customers & markets, competitor analysis/benchmarking, mid-feedback
Week 6 - Sustainable business modelling, testing
Week 7 - Marketing & communication, branding, pitching clinic
Week 8 - Final presentations, feedback
Lisätietoja opiskelijoille
Suosittelemme, että olet suorittanut Johdatus yrittäjyyteen -opintojakson (tai omaat vastaavat tiedot) ennen kuin ilmoittaudut Markkinoille meno -suunnitelmaan: https://hubs.fi/opinnot/opintokalenteri/johdatus-yrittajyyteen/
We recommend taking the Introduction to Entrepreneurship -course or having similar knowledge before registering to this course: https://hubs.fi/en/studies/study-calendar/introduction-to-entrepreneurship/
More information about the Go-to-Market Plan course on HUBS' website: https://hubs.fi/en/studies/study-calendar/go-to-market-plan-3/
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson ollessa integroituna opetussuunnitelmaan joka edellyttää numeraalista arviointia toteutetaan arviointi noudattaen TAMKin yleistä arviointiohjetta. Yksityiskohdista sovitaan kurssin toteutuksen alussa.
https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/osaamisen-arviointi-ja-tentit-0/opintojen-arviointi
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson ollessa integroituna opetussuunnitelmaan joka edellyttää numeraalista arviointia toteutetaan arviointi noudattaen TAMKin yleistä arviointiohjetta. Yksityiskohdista sovitaan kurssin toteutuksen alussa.
https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/osaamisen-arviointi-ja-tentit-0/opintojen-arviointi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson ollessa integroituna opetussuunnitelmaan joka edellyttää numeraalista arviointia toteutetaan arviointi noudattaen TAMKin yleistä arviointiohjetta. Yksityiskohdista sovitaan kurssin toteutuksen alussa.
https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/osaamisen-arviointi-ja-tentit-0/opintojen-arviointi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson ollessa integroituna opetussuunnitelmaan joka edellyttää numeraalista arviointia toteutetaan arviointi noudattaen TAMKin yleistä arviointiohjetta. Yksityiskohdista sovitaan kurssin toteutuksen alussa.
https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/osaamisen-arviointi-ja-tentit-0/opintojen-arviointi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hyväksytty, kun olet sitoutuneesti mukana kahdeksan viikon sprintissä: osaat ottaa haltuun annetun toimeksiannon yhdessä tiimisi kanssa, osoitat ymmärtäneesi tehtävän tuottamalla aihetta edistäviä ideoita, osaat esittää ideat ymmärrettävällä tavalla tiimin jäsenille, osaat tehdä idealle kokeilun ja olla aktiivinen ratkaisun tuottajana. Pystyt itsenäisesti kuvaamaan toteutetun kaupallistamisprosessin, sen vaiheet ja lopputuloksen.
Suoritus on hylätty, jos sinulla on vaikeuksia kuvata opintojakson aikana toteutetun kaupallistamistyön vaiheet, menetelmät ja lopputulos. Tällöin sinulla ei ole osaamista toteuttaa opintojakson tavoitteena ollutta kaupallistamissuunnitelmaa.
Approved when you have demonstrated commitment and productivity in 8-week sprint. You can do it by showing to understand the assignment, being capable to provide ideas, seeking for solutions and making a presentation that is understandable to the team. You can run an experiment to the business idea and can independently describe the occurred commercialization process, its phases and outcome.
Failed if you cannot describe what was done during the commercialization process, its phases, methods and outcome. You have not gained the knowledge required to run a commercialization project.