Talousosaaminen johtamisen työkaluna (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EP05-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2024
Laajuus
3 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous ja media
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mikael Lindell
- Tanja Verho
Ryhmät
-
21TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2021, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia talouslaskelmia johtamisen apuna.
- Opiskelija pystyy muuttamaan yrityksensä toimintaa talouslaskelmien antaman informaation mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää myyntiprosessin vaikutuksen kassanhallinnassa ja osaa soveltaa sitä omaan toimintaansa.
- Opiskelija ymmärtää kassanhallinnan merkityksen pk-yrityksen toiminnassa.
- Opiskelija ymmärtää yritysverotuksen perusteet sekä arvonlisäverotuksen muodostumisen ja osaa soveltaa niitä omassa yritystoiminnassaan.
Sisältö (OJ)
Miten varmistan, että yrityksen maksuvalmius säilyy riittävänä?
Miten seuraan kannattavuuden ja vakavaraisuuden kehittymistä yrityksessäni?
Miten arvonlisävero vaikuttaa kassanhallintaan?
Miten määräytyvät yrittäjän verot?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opinnot
Lisätiedot (OJ)
Arvioidaan suoritusmerkinnällä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osoittaa teoriaosaamisen näyttöjen (ns. esseepisteet), seminaarikäyntien ja käytännön tiimiyritystoiminnan kautta osaavansa suunnitella maksuvalmiutta, kannattavuutta ja verotusta.
Hylätty
Opiskelija ei ymmärrä talouslaskelmia niin, että osaisi niiden perusteella johtaa yrityksen taloutta.
Aika ja paikka
Proakatemian yhteisten aikataulujen mukaisesti ja itsenäisesti sopien.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Osaaminen näytetään mm. tuntikirjanpidon, valmennuskeskustelujen ja julkisten esseiden avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OPSiin kirjatun mukaisesti;
- määrällisesti työajanseuranta/tuntikirjanpito (sisäinen HOPS) seminaareista, soluista, tiimi- ja liiketoimintaa suunnittelevista palavereista ym. siihen kategoriaan kuuluvista tunneista
- lukeminen ja esseiden julkaiseminen Esseepankissa sovitusti
- itse-, tiimi- ja valmentajapalaute sekä mahdollisesti myös palaute yhteisöltä tai asiakkailta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Proakateamialla ei juurikaan ole perinteisiä luentoja tai tenttejä. Oppimistapoja ja -tilanteita ovat esimerkiksi pajat (alustukset, dialogi, työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu), kirjallisuus, kirjoittaminen ja julkaiseminen, asiantuntijaluennot ja muu tiedonhankinta, projektityöskentely, seminaarit, solut ja yhteiset tapahtumat. Oppiminen kytkeytyy liiketoimintaprojekteihin.
Yrittäjän osaamisiin liittyvät opintokokonaisuudet Johtaminen, Myynti, markkinointi, asiakkuudet ja verkostot, Yrittäjän talousosaaminen, Erikoistuva liiketoiminta ja niihin sisältyvät opintojaksot suoritetaan pääsääntöisesti seminaarien, solujen ja kirjallisuuden/esseiden avulla.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus-, solu- ja seminaarivinkkejä saa mm. valmentajilta, opettajilta ja toisilta tiimiyrittäjiltä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, mikä merkitään työaikaseurantaan.
Sisällön jaksotus
Opiskelija valitsee ja suunnittelee itse, missä järjestyksessä ja mitä painottaen hän tekee Yrittäjän osaamisiin laskettavia opintoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava oman tiimivalmentajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seminaarit, solut ja kirjallisuus liittyvät oman liiketoiminnan kehittämiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Proakatemian opintojaksot on integroitu tiimiyrityksen toimintaan. Yksittäisten opintojaksojen suorittaminen opetussuunnitelmasta ei ole mahdollista ilman erityisjärjestelyjä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
kun laadullisesti opetussuunnitelman kriteerit täyttäviä oppimistilanteita ja esseitä on raportoitu ja hyväksytty vaadittavat määrät.
Hyväksytty
jos tunteja puuttuu tai näytöt eivät osoita oppimista opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.