Siirry suoraan sisältöön

Nursing Care for the Elderly (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2022 - 31.07.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2022 - 10.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettajat
Tuuli Uusitalo
Lily Nosraty
Vastuuhenkilö
Tuuli Uusitalo
Opintojakso
7Q00FP83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen, tietää vanhenemismuutokset, osaa tunnistaa ikääntyneen yleisimmät terveyden ja hyvinvoinnin muutokset sekä yksilölliset avuntarpeet
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- tietää palvelujärjestelmän sekä osaa ohjata ikääntynyttä ja hänen läheistään eri elämäntilanteissa.
- ymmärtää muistisairauden vaikutukset sairastuneen ja hänen läheistensä elämään ja tunnistaa muistisairaan ihmisen kohtaamiseen liittyviä erityispiirteitä ja asenteita.

Sisältö (Opintojakso)

- fysiologiset vanhenemismuutokset sekä psyykkinen ja sosiaalinen ikääntyminen
- geriatria, ikääntyneiden sairastuvuus ja lääkehoito (esim. monisairastavuus, akuutti sairastuminen)
- toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen (toimintakyky mittarit, esim. RAI)
- ikääntyneen ravitsemuksen erityispiirteet
- ikääntyneen ja hänen läheistensä osallisuuden mahdollistaminen sekä tukeminen hoidon kaikissa vaiheissa
- eettisyys ikääntyneiden hoidossa (esim. itsemääräämisoikeus)
- ikääntyneiden palveluita ohjaavat keskeiset lait, asetukset ja säädökset sekä palvelujärjestelmä, ikääntyneen ja läheisten ohjaaminen palveluiden piiriin
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja hyödyntäminen
- hoitotyön asiantuntijuus monialaisessa työskentelyssä ikääntyneiden erilaisissa asumis- ja hoitoympäristöissä
- genomitieto muistihoitotyön näkökulmasta
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen (esim. yleisimmät muistisairaudet, lääkkeettömät menetelmät, käyttäytymisen erityispiirteet)

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa nimetä yleisimmät ikääntyneen vanhenemismuutokset ja yleisimmät terveyden ja hyvinvoinnin muutoksiin vaikuttavat tekijät
- tietää toimintakyvyn arvioinnin perusasioita
- tunnistaa palvelujärjestelmän sekä siihen liittyvän lainsäädännön perusasiat
- tietää ikääntyneiden hoidon etiikan lähtökohdat ja tunnistaa oman eettisen ajattelunsa tilannekohtaisesti.
- tietää läheisten merkityksen ikääntyneen hoidossa
- tietää perusasiat muistisairauksien vaikutuksista sairastuneen ja läheisen elämään, osaa luetella perusasioita sairastuneen kohtaamisessa ja tunnistaa muistisairauksiin liittyviä asenteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa vanhenemismuutokset sekä niiden vaikutukset ikääntyneen toimintakykyyn
- ymmärtää vanhenemismuutosten ja terveyden ja hyvinvoinnin muutosten eron
- osaa vertailla toimintakyvyn arviointiin käytettävien menetelmien tarkoitusta ja hyötyjä
- tunnistaa yksilölliset avuntarpeet
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän mahdollisuuksia sekä siihen liittyvän lainsäädännön keskeistä sisältöä
- huomio toimintakykyä ja voimavaroja hoidon suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheissa
- osaa arvioida omaa sekä toisten toimintaa laadukkaan ja turvallisen hoidon perustana, ymmärtää läheisten merkityksen ikääntyneen hoidossa sekä osaa ohjata heitä hoitoon liittyvissä kysymyksissä
- jäsentää muistisairauksien tuomia merkityksiä ja huomioi yksilöllisesti muistisairaan ihmisen ja hänen läheisensä kohtaamiseen liittyviä erityispiirteitä vuorovaikutustilanteissa, ottaa vastuuta omasta asennoitumisestaan ja ymmärtää asennoitumisen merkityksen osana muistisairaan hyvää hoitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella vanhenemista ja terveyttä kokonaisvaltaisesti
- ymmärtää laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin muutosten vaikutukset toimintakykyyn
- ymmärtää ikääntyneen ja hänen läheisensä yksilölliset avuntarpeet
- ottaa vastuuta ja kehittää omaa sekä työryhmän myönteistä asennoitumista vanhenemiseen liittyviin erityiskysymyksiin
- ymmärtää palvelujärjestelmän toiminnan sekä siihen liittyvän lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä erilaisissa tilanteissa huomioiden taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset
- tarkastelee ja arvioi monipuolisesti laadukkaan ja turvallisen hoidon merkitystä erilaisissa moniammatillisissa toimintaympäristöissä
- yhdistelee luovasti erilaisia ohjaamisen menetelmiä ikääntyneen hyvinvoinnin edistämiseksi
- ymmärtää laaja-alaisesti muistisairauden merkityksiä sairastuneen ja hänen läheiseensä elämäntilanteessa
- etsii erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja soveltaa niitä luovasti oppimistilanteissa
- kehittää muistisairaan ihmisen kohtaamisessa käytettäviä menetelmiä kokonaisvaltaisesti sekä edistää myönteistä asennoitumista työryhmässä

Aika ja paikka

--

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Date: 30.05.2022
The exam includes the part medical calculations

***
1st re-exam:
2nd re-exam:

Nutrition exam in moodle. The exam is passed when you get a grade 8/10.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

--

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Contact lectures, guided work independently and in groups, learning by experience, group work project.
Familiarization with course literature, passing exams in the exam terrier.

Oppimateriaalit

Gerontology: The exam includes material assigned to the course and all the materials and outputs of the online study.

Nutrition: Study the nutrition material in moodle.

Dementia Care Workbook by Gary Morris and Jack Morris
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/reader.action?docID=557101

Gerontology Nursing Case Studies : 100 Narratives for Learning
by Donna J., MSN, EdD, RN, CNE Bowles , and Edd Rn Donna J Bowles Msn
Publisher: Springer Publishing Company

Nursing Older Adults. Reed, Jan ; Clarke, Charlotte ; MacFarlane, Ann 2011

Essentials of Gerontological Nursing. Meredith, PhD, ARPN-BC Wallace. Publisher:Springer Publishing Company

Nursing older people Redfern, Sally J.; Ross, Fiona. 4. ed. : Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2006
Other material and articles are addressed in lectures and in Moodle.

Geriatrics: Kortebein P & Means K. (2013): chapters 2-13, 33,36,40,43,52, 57, 63,64,66,88,89

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total student hours 108 h.
Includes lectures, and online studies. Independent study throughout the course (includes, for example, e-learning, nutrition studies, course literature studying, passing exam).

Sisällön jaksotus

Part I. Gerontological Nursing
Part II. Caring people with dementia
Part III. project
Part IV. Geriatrics
Part V. Medical calculations

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

project (Development and Research project)
Students work in pairs or in small groups in the project.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Participation in the course requires commitment and teamwork skills. The tasks and other parts of the course unit must be completed during the course within a pre-determined schedule. If the student is unable to perform the given assignments and other tasks according to the schedule, it is not possible to complete the course. In this case, the student must register for a new course in Gerontological Nursing.

Students who do not attend the orientation will not be allowed on the course. Presence at the lectures is highly recommended. Obligation to attend: orientation, project part meetings, lectures of Geriaterics assessment

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

--

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- knows the most common diseases and aging changes of old people
- is able to list ethical principles in nursing care for old persons
- understands the basic principles of an old person's housing and care environment
- is able to list the basic elements of interaction with a person having a memory disorder.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- knows the evidence-based nursing methods for the care of the most common old people’s diseases and knows the specifics of the aging process in the nursing of old people
- understands the ethical principles in nursing care for old people
- is able to take into account the factors related to the housing and care environment of the old person and his family, and is able to justify the appropriate support methods
- is able to describe and justify the elements of a good interface with people having memory disorders.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- is able to apply evidence-based knowledge in nursing methods for the treatment of the most common diseases of older people and is able to understand the specifics of the aging process in the nursing of old people
- is able to carry out ethically the care of older people
- is able to apply methods that support the housing and care environment of the old person and his family in a purposeful and multidisciplinary way
- is able to work in his/her team as an expert in gerontological nursing
- is able to implement and develop the interface with a person with a memory disorder, holistically in his/her environment.

Siirry alkuun