Kasvatustiede ja työelämä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO87-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.03.2022 - 30.05.2022
Ajoitus
02.06.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
AVOINAMKAvoin amk
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Kesä 2022: ajalla 2.6.2022-31.8.2022
Opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla TO 2.6.2022 klo 16:00-18:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Oppimateriaalit
Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h
Sisällön jaksotus
Tämän opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla TO 2.6.2022 klo 16:00-18:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen kesällä 2022 (opintojakso päättyy 31.8.2022).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson opettajaan.
Jos opiskelijalla on aiemmin tai muulla tavalla hankittua osaamista opintojaksoon liittyen ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.