Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00FO72-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 27.11.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Riitta Brännare
Ryhmät
-
20RESTORestonomi 2020, päivätoteutus
-
20MRESTORestonomi, monimuotototeutus, syksy 2020
-
19MRESTORestonomi, monimuotototeutus, syksy 2019
-
19RESTORestonomi 2019, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää kulttuurien väliseen viestintään liittyviä käsitteitä ja monikulttuurisessa ympäristössä työskentelyyn liittyviä erityispiirteitä
- ymmärtää erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja sekä asenteita käyttäytymisen taustalla ja osaa tunnistaa ja havainnoida niitä erilaisissa ympäristöissä
-osaa soveltaa omassa asiantuntija- ja esimiestoiminnassaan monikulttuurisuutta käytäntöön ja toimia yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
-osaa arvioida omaa toimintaansa
Sisältö (OJ)
MITÄ tekijöitä ilmenee kulttuurien välisessä viestinnässä ja monikulttuurisessa johtamisessa?
MITEN monikulttuurisuuden osaamisella voidaan vaikuttaa viestintään ja johtamiseen?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä moninaisessa ja monikulttuurisessa maailmassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija määrittelee pintapuolisesti kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja. Hän osaa havainnoida niitä ympäristöstään mutta omaan toimintaan soveltamisessa on puutteita myös oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta. Hän tunnistaa yhdenvertaisuuden merkityksen mutta ei välttämättä osaa arvioida sitä omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on olematon tai sitä ei ole. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty juurikaan ja tehtäväksi antoihin vastaaminen on puutteellista. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on puutteita eikä kirjoittamisen ohjeita ole hyödynnetty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja monipuolisesti. Hän osaa myös havainnoida niitä ympäristössään ja jossain määrin myös soveltaa oman toiminnan kehittämiseen. Hän tunnistaa myös yhdenvertaisuuden tärkeyden omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on havaittavissa. Lähdemateriaalia on hyödynnetty ja tehtäväksi antoihin vastataan selkeästi. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on jonkin verran puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä käsitteellisellä tasolla kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja sekä havainnoida kyseisiä asioita ympäristöstään ja soveltaa niitä oman kulttuurisen pätevyyden kehittämiseen. Hän osaa arvioida omaa käyttäytymistään suhteessa positiiviseen ymmärrykseen yhdenvertaisuudesta. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on selkeästi nähtävissä. Opiskelija käyttää lähdemateriaalia monipuolisesti ja kirjoittaa oppimistehtäviään suhteessa tehtäväksi antoihin sekä kirjoittamista koskeviin ohjeisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole määritellyt käsitteitä tai ne on määritelty hyvin puutteellisesti ja muutoinkin tehtäväksi antoihin ei ole vastattu. Hän ei esitä omia havaintojaan tai sovelluksiaan käsitteiden ja toimintojen tueksi eikä missään määrin osaa arvioida omaa toimintaansa kulttuurisen pätevyyden kehittämisessä. Hän ei tuo esille yhdenvertaisuuden merkitystä omassa toiminnassaan. Yhteyttä teorian ja sovellusten välillä ei ole. Lähdemateriaali ei juurikaan ole hyödynnetty. Tehtävän rakenteen ja kirjoituksen suhteen ei ole noudatettu ohjeita, tekstissä esiintyy paljon kirjoitusvirheitä.
Aika ja paikka
-verkkoympäristö moodle alken 1.2.2022 ja päättyen 11.12.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei ole tenttiä, suoritukset oppimistehtävillä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-etäopiskelu ja itsenäinen opiskelu moodle-oppimisympäristössä
-oppimistehtävät ja suoritusten itsearviointi
Oppimateriaalit
-oppimateriaalit, linkit yms. ilmoitetaan moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä mutta riippuu myös opiskelijan aiemmasta taustasta ja osaamisesta aiheen alueelta
-työ jakaantuu:
1) oppimistehtäviin liittyvään materiaalin perehtyminen (n. 60 %)
2) oppimistehtävien kirjoittaminen ja suoritusten arviointiin (n. 40 %)
**
riippuu opiskelijan omista tavoitteista, materiaalien valinnoista, englannin kielen sekä kirjallisen tuottamisen tasosta
Sisällön jaksotus
Kurssi jakaantuu kolmeen oppimistehtävään eli osiin.
Osa 1: Orientaatio kulttuurisiin ilmentymiin, itsearvio - 1 op
Osa 2: Kulttuurien eroavaisuuksia arvojen ja viestinnän näkökulmasta ja kulttuurien ilmentyminen käyttäytymisenä - 2 op
Osa 3: Moninaisuus ja monikulttuurisuus johtamisessa - 2 op
Opiskelija suorittaa lähtökohtaisesti koko 5 op:n kurssin mutta joissakin tapauksissa voidaan sopia osasuorituksista. Tästä tulee kuitenkin sopia ennakkoon.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei ole
Kansainvälisyys
englanninkielistä materiaalia
Lisätietoja opiskelijoille
-Kurssi toimii ns. nonstop -periaatteella.
-Kurssi toteutuu 1.2.-11.12.2022 ja siihen voi ilmoittautua 27.11.2022 asti. Tehtävät pitää palauttaa viimeistään 11.12.2022.
-Ilmoittaudu kurssille vain, jos päätät myös suorittaa sen. Jos kuitenkin ilmoittautumisen jälkeen tulee muutoksia tilanteeseesi, etkä suorita kurssia, peru ilmoittatumisesi, jotta joku muu pääsee tilallesi.
-Prosessi: Opiskelija ilmoittautuu kurssille. Ilmoittautuneiden hyväksyminen taataan kaksi kertaa kuukaudessa, alussa ja puolessa välissä. Kun ilmoittautuminen on hyväksytty, opiskelija pääsee automaattisesti moodle-oppimisympäristöön, jossa on kaikki ohjeet, materiaalit, tehtäväksiannot ja tehtäväpalautukset, joten hän voi ruveta suorittamaan kurssia. Tehtävistä annetaan palaute, joten kannattaa käydä lukemassa palautteita ja hyödyntää niitä aina tulevissa tehtävissä. Opiskelija tekee myös tehtyihin tehtäviin liittyvän yhden itsearvioinnin, joka suorituksena kuuluu osaan 1. Opiskelija saa kokonaisudesta arvosanan, joka tulee hänelle näkyväksi kun kurssipalaute on annettu.