Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL90-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos

Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät

  • 21AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op, avoin AMK

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (OJ)

- Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
- Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Aika ja paikka

Voitte varata yhden ohjaus ajankohdan noin 30min. Mahdollisuus ohjaukseen - varatkaa aika Wikistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Esitysseminaarit
22.4. klo 15.45-18.45 Piia & Petteri
13.5. klo 15.45-18.45 Piia & Petteri

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo 28.1 ja 18.2.
Seminaarityön esittäminen
Osallistuminen esitysseminaareihin
Yhden seminaarityön opponointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työn ohjeistus 28.1 klo 14-15.30 Piia & Petteri
Kirjoittamisne työpaja 18.2. klo 15.45-18.45 Piia & Petteri
itsenäinen työskentely
ohjaus - mahdollisuus ohjauskertaan verkossa - varaa aika Moodlen Wikistä
esitys ja opponointi - 22.4. klo 15.45-18.45 Piia & Petteri ja 13.5. klo 15.45-18.45 Piia & Petteri

Oppimateriaalit

Kaikissa töissä kannattaa huomioida lähteenä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
Opinnoissa käytettyä materiaalia ja kirjallisuutta voi hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.
Lähdeaineiston tekijät hankkivat aiheensa pohjalta. Työssä tulisi käyttää vähintään 5-6 lähdettä, tietysti enemmänkin voi käyttää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kokonaisuus 5op opiskelijan ajankäyttö 5 x 27h= 135h
Ohjeistus 2h
Esitysseminaarit yhteensä 10-16h
opponointi 2h
Itsenäinen työskentely 116-122 h

Sisällön jaksotus

28.1. ohjeistus
18.2. kirjoittamisen työpaja
Esitysseminaarit: 22.4. klo 15.45-18.45 ja 13.5. klo 15.45-18.45

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM!
Opintopisteiden määrä 5 op ei 4 op muuttuu Pakin tiedoissa, kun merkintä laitetaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut esitysseminaareihin eikä tehnyt korvaavia tehtäviä, jos on ollut poissa.
Seminaarin kirjallinen raportti ei vastaa seminaarille asetettuja kriteereitä. mm. kokonaisuus epäselvä, lähteet erittäin puutteelliset, tekstiviitteet puuttuvat, työn tavoite puuttu ja kokonaisuus erittäin hajnainen.
Jos työ on hylätty, sitä on mahdollisuus täydentää ohjaajien antaman palautteen pohjalta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä