Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EM57-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 31.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 9.5.2022 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 9.5.2022.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
Kurssin pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ja luento-osioon pakollinen osallistuminen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat