Elokuvan dramaturginen analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW65-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.06.2022 - 16.09.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2022 - 21.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- TAMK Mediapolis
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Vastuuhenkilö
- Leena Mäkelä
- Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
- Opintojakso
- 2E00EW65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.
Sisältö (Opintojakso)
Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.
Aika ja paikka
Viikot 36 – 50 (Periodit 1 ja 2)
Viikolla 43 ei opetusta.
Viikot 36 – 41: Perjantait 8.30 – 12.00 (Koko luokka yhdessä)
Viikot 44 – 50: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi
Oppimateriaalit
Ensimmäisillä luennoilla (viikot 36-41) powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
60% luentoa, yhdessä analysointia ja analysoinnin luentoa.
40% omaa analyysin tekoa ja toisen ryhmän opponoinnin valmistelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Viikot 36 – 50 (Periodit 1 ja 2)
Viikolla 43 ei opetusta.
Viikot 36 – 41: Perjantait 8.30 – 12.00 (Koko luokka yhdessä)
Viikot 44 – 50: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)