Sosiaalipedagogiikka työorientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL36-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 04.05.2022
Ajoitus
06.04.2022 - 11.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi kirjatenttiä Examissa :
Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka https://exam.tamk.fi/enroll/exam/101077?code=7S00EL36-3012'. viim. 17.5 tentittävä,
ja
Freire Sorrettujen pedagogiikka viim. 07.12.2022 https://exam.tamk.fi/enroll/exam/100995?code=7S00EL36-3012
Opiskelija varaa ajan tenttiterraarioon.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Lähiopetuksen materiaalit. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Sisällön jaksotus
Lähiopetus:
06.04.2022 09.00 - 12.00 Orientaatio, toteutussuunnitelma, /Juha ja Jaana, Jaana Kokkinen Johdatus sosiaalipedagogiikkaan
08.04.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagoginen työorientaatio - pedagoginen suhde, dialogi Jaana;
09.05.2022 9-12 R2 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R1 Juha: Miten Freireä luetaan?
09.05.2022 13.00 - 16.00 R1 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R2Juha: Miten Freireä luetaan?
11.05.2022 13.00 - 16.00 Päätösseminaari: klo 13.Sosiaalipedagogiikka käytännössä, klo 14. palaute, klo 14.30 alumni (https://tuni.zoom.us/j/61735950430?pwd=emNsK1ZEd25WMFpNMUpGQzVoZ1JaQT09 )
Halutessaan voi osallistua 21 so:n tarjontaan. 7S00EL36-3011 Sosiaalipedagogiikka työorientaationa Esim:
16.5 klo 9- 16 Yhteisösosiaalityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen